• Johan Krantz är marknadschef på Flensteds i Ödeshög. Foto: Flensted

Vätternpotatis 50 år

1964 grundades Hästholmens potatisprodukter och det innebär att det i år är 50 år sedan företaget, som numera heter Flensted AB. Här hämtar man sin råvara hos grannen och då blir det så närodlat som det kan bli.

Mitt på slätten, ett stenkast från Vättern och mellan Vadstena och Ödeshög ligger Flensteds moderna kök där de tillreder potatisen som man använder i sina olika produkter. Från början så hade tillhandahöll man färdigskalad potatis och konserverad potatis till restauranger och storkök men numera så har sortimentet breddats med många flera produkter. 50 år är en lång tid och marknadschefen Johan Krantz vet att berätta.

Firar med öppet hus

– Vi startade redan 1964 och sedan tog Felix över 1989, därefter köpte Flensted företaget 1997 och se 2002 tog det tyska företaget Wernsing Feinkost över 2002, berätta Johan Krantz som är marknads och försäljningschef på det som är Ödeshögs enskilt största arbetsgivare med drygt 35 anställda.

– Vi kommer att fira våra 50 första år med olika aktiviteter under året men vi siktar mest in oss på ett öppet hus som vi bjuder in till 19 oktober, berättar Johan Krantz och börjar sedan prata om hur företaget ser ut idag och vad de arbetar med. Vi bollar ord som närodlat, bra produkter och ekologiskt mellan oss och när det kommer till just närodlat så har vi här kanske landets närmaste producent och odlare.

Granne med leverantör

– Vår närmaste leverantör är faktiskt vår granne som nästan ligger vägg i vägg med oss, Johan Krantz och berättar sedan att mycket av den potatis som Flensteds är i behov av kommer från Östergötland, Västergötland och Skåne. Vi säljer främst våra potatisprodukter till svenska kunder som storkök, kommuner och restauranger.

Marknadsledande

-Du känner ju ingen våra stora konservburkar som blivit något av en klassiker i krogkök men nu ligger fokus mest på vår minutpotatis som är en förkokt, kyld potatis som säljs i stora mängder. Den har lång hållbarhet trots att det inte finns några tillsatser i den. Vi var länge ensamma på marknaden men nu har vi fått en del konkurens samt att kunderna ändra matvanor samt bantning genom att ta bort potatis hur kosten har gjorde det lite besvärligt för oss. Men nu känns det som folk efterfrågar bra och nära råvaror och sådana produkter som vi har att erbjuda. Vi är ju även marknadsledande med några av våra produkter och att det går allt bättre och bättre, avslutar Johan Krantz på Flensteds i Ödeshög.