Världen har kommit närmare

Få har väl kunna ana den utveckling som dåvarande Kungsängens flygplats skulle få efter invigningen den 9 september 1934.

Flygplatsen är idag den äldsta civila flygplats fortfarande i drift och har under senare år ökat sin passagerarstatistik och blivit en viktig avreseort för många av landets största charterbolag. Båda Ving, Fritidsresor, Solresor, Turkietresor, Apollo och Detur har idag avgångar från Norrköping till de populäraste semesterorterna.

LFV ansvar

Affärsverket Luftfartsverket (LFV), som bildades 1947, hade ansvaret för de flesta av Sveriges flygplatser, vilket också omfattade Kungsängens flygplats i Norrköping. LFV kom sedermera att också förlägga sitt huvudkontor till Norrköping. Norrköpings kommun valde att den 15 maj 2006 ta över ansvaret och driften av flygplatsen när LFV hotade med nedläggning och avveckling. Flygplatsen hade under en längre tid haft kraftigt sjunkande passagerarstatistik, vilket var en av orsakerna till LFV:s ställningstagande. 2005 var antalet passagerare som nyttjade Norrköpings flygplats 74 214, vilket var det lägsta antalet på 10 år. För politikerna i Norrköping blev frågan om att ta över flygplatsen en het politisk debatt, då inga flygplatser i Sverige är lönsamma. Passagerarantalet har dock, sedan kommunen övertog drift- och ägaransvaret visat på en ökning. Redan 2008 kunde de nya ägarna glädjas åt över 100 000 passagerare från Norrköpings flygplats.

– Norrköpings flygplats är idag landets starkaste regionala charterflygplatser där de flesta av de stora researrangörerna finns representerade, säger Jörgen Nilsson, marknadschef vid Norrköpings flygplats.

– Nyckeln till den framgång vi nu upplever på passagerarsidan är att utbudet från arrangörerna är så stort och omfattande. För 2013 kommer det att bli ännu fler resmål från Norrköping, som säkert gör att vi matcher förra årets siffra som blev 11 343 passagerare. Vi har dessutom fått ett av de större charterföretagen att erbjuda resor från Norrköping och det är Detur, som den 4 maj inleder med charter till Antalya i Turkiet, säger Jörgen Nilsson, som är full av entusiasm inför årets alla semesterdestinationer som går att nå med flyg från Norrköping.

Reguljärtrafiken är ett bekymmer

För Norrköpings flygplats har reguljärtrafiken varit bekymmersam det senaste året, då två flygbolag gått i konkurs. Cimber Air och Skyways, som båda trafikerade Norrköping – Köpenhamn, blev tvingade att stänga och kasta in handduken på grund av dålig lönsamhet. Kvar finns FlyBe Nordic, som i samarbete med Finnair flyger till Helsingfors och därmed öppnas vägen mot Asien, där Finnair trafikerar tretton destinationer. NextJet, som i samarbete med SAS, tidigare trafikerade sträckan Norrköping

– Köpenhamn har nu valt att flyga från Linköping och det har varit ett tufft avbräck att inte Köpenhamnsflyget finns kvar från Norrköping. Det pågår dock ett samarbete mellan Norrköping- och Linköpings flygplatser och politikerna i länet är överens om att båda flygplatserna behövs för att Östergötland ska kunna växa i önskad omfattning. Det innebär en stor tidsvinst för inte minst affärsresenären att kunna kliva på flyget i Norrköping eller Linköping. Kanske det skall vara så att Norrköping i fortsättningen skall vara länets charterflygplats och Linköping dess reguljärflygplats?

Hans Svanberg