• Nina Kalle och Johan Sandell hälsar välkommen in i bobutiken vid Lilla torget. Foto: Tommy Pettersson

Värdegrund bygger Stångåstaden

Sedan 2012 har Stångåstaden jobbat med värdegrund och vad man ska fylla olika värdeord med. Detta är ett långt gånget arbete som resulterat att Stångåstaden numera kommer långt upp i rakning vad gäller kundnöjdhet och hur nöjda medarbetarna är. Bobutikschefen Nina Kalle vet att berätta mera.

Numera hanterar Stångåstanden alla sina kundkontakter via den bobutik som ligger centralt i Linköping. Det är här man skriver kontrakt, lämnar in nycklar eller väljer skåpsluckor till sin lägenhet, ny såväl som gammal eller så vill man helt enkelt bara titta in.

Alla var med

– Alla på StångåstadenI har gemnsamt varit med och tagit fram våra värdeord och sedan fyllt dem med innehåll och spelregler. Vi pratar om "Trygghet" och att "hålla vad man lovar". Det sista inte minst viktigt och något som gäller både hur vi ska uppträda mot varandra på kontoret och ute i områdena så väl som mot kunderna, berättar Nina Kalle då vis slagit oss ner i ett konferensrum i den fräscha bobutiken. Med oss är även en av de kundansvariga Johan Sandell.

Laddade frågor

– Vi har märkt att det kan finnas många olika laddade frågor som kan skapa oro i personalgruppen. Det kan röra sig om en så enkel sak som hur länge det är ok att fika på förmiddagen men även betydligt allvarligare saker så som hur vi uppträder mot varandra, säger Nina Kalle vidare och visar fram ett laminerat papper där både värdeord och grund står att läsa. Det står något om att hälsa på varandra med ett leende varje dag. Det låter trevligt.

Stormöten

– Vi har också haft en del stormöten där vi bland annat spelat ett värdegrundsspel vilket varit uppskattat. Min övertygelse är att om personalen trivs så gör det ett bättre arbete och då märks detta på hur våra kunder uppfattar oss, avslutar Nina Kalle.