• Anna Björk.

Tablå-TV:n är utdöende

Minns du stunderna då vi samlades i vardagsrummet och tittade på TV? Vi fyllde skålar med ostbågar från avlånga påsar, gurkstavar och dip, slog på ettan och tittade på kvällens underhållningsprogram. Vi trängde ihop oss i sofforna och la en rutig filt över knäna.

Idag sitter vi med varsin mobil, dator eller ipad och tittar på olika program, serier, filmer eller klipp. Finns det fortfarande någon som tittar på tablå-TV i TV-möbeln?

I TV-branschen kallas det TV TV.

“TV TV:n kommer snart att dö ut", hördes i korridorerna på Aftonbladet. Kvällstidningarna är mästare på korta mobilvänliga programformat med lockande rubriker som inte ens jag kan låta bli att klicka på. För visst vill jag veta vad som “hände sen".

TV TV är ett uttryck i mediebranschen för tablå-TV som sänds vid fasta tider på en TV-möbel som de flesta hushåll trots allt har kvar där på en plats i vardagsrummet. Som förr var hjärtat i rummet och som placerades så att alla sittande personer skulle få en så bra titt-upplevelse som möjligt. Det är fortfarande en centralt placerad möbel men beteendet är på väg åt ett annat håll. Nej, säger en del av er. Film och sport gör sig bäst på storskärm. Ja, jag håller med er. Men tittar vi på hur en 16-åring tittar på TV så förstår ni vad jag menar. De ligger vågräta i sina sängar och kollar på landskampen i mobilen. De sitter på bussen och kollar senaste avsnittet av favoritserien. Undersökningar bland ungdomar visar att Youtube är deras främsta TV-val.

Kommer 16-åringarna köpa en 50-tums TV TV och sätta upp centralt i sina vardagsrum? Tveksamt. Möjligen har det hunnit bli retrorätt och av den anledningen intressant att visa upp en gammal 40-tummare från föräldrahemmet på den egna väggen i första bostaden.

Mer kräsna

För TV-producenterna har det förändrade tittandet ställt till det i produktionslinan. Publiken, alltså vi, är mycket mer kräsna. Vi har betydligt fler kanaler att titta på än ettan och vi kan också välja när och var vi vill titta. Vi tittar inte längre på något bara för att det inte finns något annat att titta på, utan vi väljer med omsorg, och då menar jag inte att vi väljer med produktionskvalité i fokus. Något som de stora TV-bolagen värderat och fortfarande värderar väldigt högt.

Nej, vi väljer att bli underhållna och berörda. Det är känslorna vi lockas av och då spelar bildkvalitén och redigeringstekniken mindre roll, även om en TV-människa som jag kan fyllas av lyckorus över fint foto och genomtänkt redigering, där varje bildruta setts över. Vi är kanske ett utdöende släkte. Idag kan privatpersoner med mindre kunskap över bildrutornas betydelse ändå få miljoner tittare på sin Youtube-kanal, som ungdomsfenomenen Jocke och Jonna (som för övrigt håller ganska hög foto- och redigeringsklass jämfört med många andra). De har miljonpublik på sina avsnitt och det är i samma tittarnivå som de bästa fredagssatsningarna i TV TV.

Men det är inte riktig TV kanske du säger? Jo, det är klart det är TV. Television är rörliga bilder och ljud som skickas till en mottagare. Var du sen ser det spelar ingen roll. Även 30-sekunders klipp på Facebook i mobilen är TV. Riskerar branschen som tillverkar och säljer TV-möbler att gå samma öde till mötes som hemtelefonen? Och hur många TV-kanaler kommer vi ha i framtiden när den mesta TV-tittningen i den generation som följer efter oss sker på Youtube och i Play-tjänster?

Jag ska avrunda den här krönikan nu. Min man bad mig nyss om TV TV-fjärrkontrollen. Han ska sätta sig och titta på fredagsunderhållningen Idol. Han är lite bekymrad över att ha missat det första framträdandet. Jag ger honom kontrollen till Apple TV:n och ber honom äntra framtiden.

 

Anna Björk