Plus och minus med att blippa

Blippa är det nya sättet att betala för sig i butiken. Metoden har fördelar och faror. Det går smidigt och snabbt för både kund och affär men det är risk för att man blir bestulen både på pengar och kortuppgifter.

Att blippa innebär att man för sitt betalkort mot en elektronisk avläsare utan att behöva slå in en pinkod. Den summa man köper för dras omedelbart från det bankkonto som är kopplat till kortet.

Kontaktlöst

Det kallas för kontaktlös betalning. Maxbelopp för varje köp är 250 kronor. Metoden har funnits i några år i en del andra länder, bland annat i Storbritannien där det första halvåret 2015 handlades för motsvarande flera miljarder kronor. Systemet är nu på väg att införas i Sverige. Ica-banken och Danske banks Mastercard är först ut.

Även Handelsbanken är på gång och Visita, branschorganisation för besöksnäringen, är förespråkare. Kallas NFC Det kallas alltså att blippa när köpet görs. Tekniken bakom benämns NFC vilket står för närfältskommunikation.

Det är en trådlös elektronisk kommunikation mellan betalkort och en betalningsmottagare. Visserligen är den trådlösa räckvidden bara några centimeter lång men kommunikationen går att avläsa och på grund av det så är kortuppgifterna möjliga att stjäla. Sedan kan tjuven exempelvis handla på en del sajter på nätet med hjälp av kortuppgifterna.

Går att stänga av

Andra faror är att om kortet stjäls så behöver tjuven inte kunna någon kod för att handla i butik. Förespråkarna hävdar att det inte är värre än att bli av med en sedel men det stämmer inte riktigt eftersom en sedel har sitt specifika värde medan ett så kallat NFC-kort kan innehålla större belopp. Ett tappat NFC-kort kan ju också länsas av mindre nogräknade personer medan ett vanligt betalkort kräver en pinkod.

Den som skaffar ett NFC-kort kan dock stänga av den kontaktlösa varianten och använda kortet som vanligt med pinkod. Redan finns NFC-systemet på en del kaféer och krogar i Sverige och allt fler ansluter sig. Den marknad som står bakom tror att hälften av alla köp som görs om ett par år i Norden är kontaktlösa. Nu återstår att se om konsumenterna nappar på denna nyhet.