• Just vid fototillfället var Janne Eklöf ensam på läktaren. Så ser det inte ut på en matchdag. Foto: Gunnar Andersson
  • Piraterna har eliseriens coolaste klubbemblem. Foto: Gunnar Andersson
  • Marknadschefen och bucklorna. I prisskåpet finns mycket ära och berömmelse bevarat. Foto: Gunnar Andersson
  • Janne Eklöf på sin arbetsplats i klubbkansliet. Foto: Gunnar Andersson
  • Motala Arena är numera namnet på Piraternas hemmaplan. Foto: Gunnar Andersson
  • En välskött arena som Janne Eklöf vill utnyttja mera och i högre utsträckning. Foto: Gunnar Andersson

Piraterna lyfter Motala

Janne Eklöf är marknadsansvarig hos speedwaylaget Piraterna i Motala. En ny tjänst som inte funnits särskilt länge. Nu vill Janne lyfta klubben, arenan och speedwayen ännu ett snäpp.

Speedway är den tredje största publiksporten i Sverige efter fotboll och ishockey. En sport väl etablerad i den svenska folksjälen där lag som Vargarna, Smederna och Dackarna vittar om en lång, och i vissa fall, ärorik historia. Piraterna i Motala är ett av dessa folkkära lag och vem kan väl motstå en logga med en dödskalle med två korslagda benknotor i klubbemblemet?

Det går bra nu

Just nu går det väldigt bra för klubben. SM-guld 2011, silver 2012 och så guld igen då 2013. Man ligger stadigt cementerade i toppen av den högsta serien och publiksnittet låg under förra säsongen på drygt 3 500 åskådare per match, inte dåligt alls. Janne Eklöf är sedan i januari marknadsansvarig i Piraterna och den första och enda fast anställde i klubbens historia.

Jan började i januari

-Jag började i januari och har väl kanske inte kunnat påverka så mycket på vad gäller årets säsong förutom att jag jobbat ganska hårt med kringaktiviteter runt matcherna. Bland annat så kan företag komma dit, konferera lite och ta en räkmacka och en öl under matchen. Förarna och ledare brukar även komma in och berätta lite om hur läget i laget är, vad som kommer att hända under matchen och en del annan matnyttig information. Det här upplägget skulle man kunna variera på många sätt, säger Janne Eklöf och berättar vidare att man skulle kunna utveckla området kring själva arenan med det passande namnet ”Motala Arena” .

Bra samarbete

-Samarbetet med Motala Kommun fungerar väldigt bra och med tanke på hur mycket det pratas om just Piraterna i media varje gång det är match samt att våra tävlingar sänds väldigt ofta i olika sportkanaler. Speedway är ju en väldigt stor sport både här i Sverige och ute i världen. När vi tävlar så riktas blickarna mot Motala det står helt klart. Men man skulle även kunna använda arenan mycket mera. Jag funderar på om man inte skulle kunna ha någon eller några konserter här då vi inte tävlar. Allt finns ju redan och området är inhägnat, det finns gott om parkeringsplatser och våra funktionärer är vana vid större evenemang. Det skulle verkligen vara något som skulle kunna lyfta både arenan och Motala i stort tror jag.

Bildades på ”Statt”

Piraterna bildades på Stadshotellet i Motala under sommaren 1946. Den 18 augusti kördes debutloppet på gräs på den då nyanlagda banan i Holm och då under det gamla klubbnamnet ”Radiopiraterna” med tydlig hänsyftning på Motalas ärorika radiohistoria. Namnet kortades dock snart till det mera slagkraftiga Piraterna.

-Vi har en mycket spännande säsong framför oss. Det kommer även att köras en deltävling av Junior – VM här den 5 juli. Det är lag från Sverige, Polen, Ryssland och Finland som gör upp om vem som ska stå överst på prispallen. Den andra Semifinalen körs i Teterow, Tyskland den 7 juni medan finalen körs i Slangerup, Danmark den 23 augusti. Till finalen är regerande mästarna Danmark direktkvalificerade i egenskap av arrangörsland. Övriga platser tas av de båda segrande lagen i vardera Semifinal samt det andraplacerade lag i Semifinalerna som kör in flest poäng. Lagen som deltar i den andra Semifinalen i Tyskland är förutom värdlandet, Australien, Storbritannien och Tjeckien.

Junior-VM

Senast det kördes en VM-tävling för juniorer på den här nivån i Sverige var 2003 då Kumla arrangerade individuella JVM Finalen. Piraterna omsatte i runda tal nio miljoner under förra säsongen. Ett bra resultat ser ut att stå sig även i år. Det kostar att köra speedway på elitnivå och dDet är alltså bara Janne Eklöf som är anställd i klubben, resten av de som jobbar gör det gratis och ideellt.

Framåt, bättre och mera

-Vi jobbar hela tiden framåt och på att göra saker och ting bättre. Det skulle självklar vara ännu bättre om klubben hade råd att anställa flera personer men detta är en bra början, avslutar Janne Eklöf.