• Josefine Abrahamsson, Ted Axelsson och Eric Lager ligger bakom den smarta undersökningstjänsten. Foto: Greatrate
  • Greatrate tar reda på orsaken till att kunderna tycker som de gör. Foto: Kajsa Nilsson

Ökad nöjdhet med Greatrate

Det tar åtta sekunder att genomföra undersökningen. Svaren sammanställs och analyseras för att ge en konkret handlingsplan åt företaget. Entreprenörerna Eric Lager och Ted Axelsson tar nöjdhetsmätning till en ny avancerad nivå, nu tillsammans med nya delägaren Josefine Abrahamsson.

– Nu släpper vi en helt ny version av vår tjänst, och vi är inne i ett skede i företaget där vi kom<->mer fokusera mer på affärsutveckling och försäljning. Josefine har ett enastående track record på området och hennes strategiska expertis inom affärsutveckling och marknadsföring via sociala medier är precis vad vi behöver, säger Ted Axelsson, medgrundare av Greatrate.

Det har på senare tid blivit allt vanligare med undersökningsstolpar vid utgången i butiker. Där får kunden med hjälp av smileyförsedda knappar berätta om sin upplevelse av besöket. Tjänsten Greatrate fungerar på liknande sätt. Skillnaden är att den inte bara samlar in helhetsintryck – de tar också reda på orsaken till att kunderna svarat som de gjort. Genom några snabba knapptryck tar de reda på hur nöjda kunderna är, vad som ligger till grund för svaren och ger dessutom återkommande verksamhetsuppföljning med konkreta förbättringsförslag.

Ipadapplikation

Produkten är en applikation till en Ipad stående i ett ställ. På andra sidan finns ett webbverktyg där man når alla resultat och kan hålla koll på siffror, ta ut rapporter och stämma av förändringar.

– Vi vill att det faktiskt händer något och att ökad nöjdhet uppstår. Det är en helhetslösning och man får svar på hur nöjda folk är och vad man ska göra åt det, säger Eric Lager som utvecklade produkten tillsammans med Ted Axelsson under 2013.

Nu har den funnits ute på marknaden i två år och har sålts till 50 företag runt om i Sverige. Kollegorna talar engagerat om sin produkt och berättar att de har fått lovord från flera stora företag och myndigheter som haft nytta av undersökningsstolpen. På Ikea i Jönköping genererade Greatrate 17 000 svar under två månader.

Förutom att man får veta vad kunderna har för helhetsintryck av butiken ger det också information om när det uppstår avvikelser i kundernas intryck.

– Allt sker automatiskt. Det enda vi behöver är åtta sekunder av kundens tid. Sedan behöver vi också rutiner, till exempel att man på måndagsmötet tittar på handlingsplanen och agerar. Resten hanteras automatiskt, säger Ted Axelsson.

Medarbetarundersökning

Vid sidan om arbetet med kundnöjdhet har de utvecklat produkten för att även passa som verktyg till medarbetarundersökningar.

– Istället för att fråga om servicen i butiken frågar man ”Hur nöjd är du med din arbetsdag?”. Det kan handla om arbetsmiljö, prestation och stressnivåer och analysen tar reda på vad som påverkar arbetsdagen mest. Genom att samla in medarbetarnas upplevelser löpande ger det konstant feedback och man får en helt annan bild, förklarar gänget.

Just nu befinner sig Greatrate i en expansiv period med ett stort team och flera samarbetspartners och etablerade nöjdhetsmätare på allt fler ställen. Målet är att de ska ta sig utomlands och dessutom lansera produkten på fler plattformar.