Nya Cupolen en stark konkurrent

Folkets Hus i Linköping gick i graven för en tid sedan och elaka tungor menar att det var ideologiska motiv som ledde till huset omvandlades i en konsert och kongressbyggnad.

Folkets Park och sidekicken Cupolen drogs länge med en sviktande ekonomi och en konkurs låg hotande i luften. Trots att den traditionella dansanta publiken ställde upp på evenemangen hade föreningen svårt att klara sig i den postmoderna konkurrensen.

De svenska folkparkerna har under de senaste decennierna brottats med en kärv ekonomi och i vissa fall även minskande publiktillströmning. I Internets överreklamerade asociala värld har dansband och folklig kultur fått stryka på foten hos den yngre generationen. För några år sedan var det tal om en smärre ekonomisk katastrof men med en driftig Folkparksledning vände man på det hela. Man sålde lite mark till HSB och investerade de pengarna rakt in i framtiden.

50 miljoners affär

Nu verkar det som om det har vänt igen för Folk Park/Cupolen. Intresset är på väg tillbaka och med en del nya digitala satsningar kommer det snart att snurra i vändkorsen igen. Linköpings Folkets park och danspalatset Cupolen är återigen redo att roa inom kulturens områden.

– Vi började 2005 med våra första kontakter med HSB om försäljning av mark. Affären var ju en förutsättning för att kunna driva Folkets park vidare. Med facit i hand är det konstigt att vi kunde driva verksamheten vidare då med tanke på lokalernas dåliga skick., berättar parkchefen Peter Kieback och fortsätter.

– Nu känns det riktigt bra här uppe  i våra ändamålsenliga och moderna lokaler. Vi har redan haft många stora event och konferenser sedan vi invigde lokalerna.

”Nya Cupolen”

Cupolen är ombyggd för över 50 miljoner och har fått ytterligare en mässhall. Dessutom har man installerat en relativt unik utdragbar läktare för 400 personer. Tre nya konferenslokaler har man också fått förutom den nyas mässhallen som tar 200 sittande vid konferens.

12 oktober slog ”Nya Cupolen” upp portarna för besökare till konferenser, konserter och mässor. Peter Kieback tar emot utanför det nya och fräscha lokalerna med ett brett leende.

– Vi har valt att jobba med namnet Cupolen och med tillägget ”nya” för att visa att det är en nysatsning på gång. Visst har det kostat pengar, i runda tal 50 miljoner, men det var nödvändigt att det fick kosta då vi ville gå vidare in i framtiden och bli en aktör när det kommer till att satsa på olika typer av möten, säger Peter Keiback. Bäva månde det kommunala Arenabolaget.

Tommy Pettersson