Ny chef för Arbetsförmedlingen i Norrköping

Att stärka banden till arbetsgivarna och att vara tillgängliga för kunden, det är två områden som nya chefen för arbetsförmedlingen i Norrköping vill prioritera.

Madeleine Peyron har tidigare arbetat som chef för arbetsförmedlingen i Helsingborg. En stad som till storleken är jämförbar med Norrköping.

–Ser man till utbildningsnivån hos invånarna och på arbetslöshetssiffrorna är städerna också ganska lika, säger hon.

Läget i Norrköping

Om Norrköpings möjligheter är hon försiktigt hoppfull.

–I januari i år har något fler satts i arbete än tidigare period och det har kommit in fler nyanmälda platser, säger hon.

Men att ungdomsarbetslösheten i Norrköping är bland den högsta i riket är en utmaning att ta tag i.

–Att se till att ungdomarna får en praktikplats är en början. Många unga har inte en endaste referens som de kan visa upp när de söker arbete, vilket innebär att de är en källa till osäkerhet för en eventuell arbetsgivare.

Norrköpings placering på kartan är en styrka för staden och byggstarten av Ostlänken, kommer att underlätta arbetsmarknaden, menar hon.

–Norrköping har pendlaravstånd både till Stockholm och Linköping. Och med Ostlänken blir det ännu bättre, det är en enorm möjlighet att kunna ta sig till Stockholm på en timme, säger Madeleine Peyron som själv veckopendlar till hemmet i Helsingborg.

Tät kontakt med kunderna

Att utveckla kontakten med arbetsgivare är ett område som Madeleine Peyron prioriterar.

–Vi får inte glömma att arbetsförmedlingen har två kunder, dels den arbetssökande, dels arbetsgivarna. Vi ska vara snabba på när arbetsgivaren anmäler en plats till oss och vara ett stöd för dem i deras rekrytering.

Att nå fler arbetsgivare är också något Madeleine Peyron vill arbeta med.

–Vi kan ju underlätta arbetsgivarnas rekryteringsprocess. Exempelvis håller vi ju rekryteringsmässor där arbetsgivarna vid ett tillfälle kan träffa ett 15-tal lämpliga kandidater som vi valt ut. Det gör ju processen kortare än att de ska boka intervjuer med kandidater en och en.

Ytterligare ett område som Marianne Peyron tycker är viktigt är att tillgängligheten för de arbetssökande är stor.

–Att snabbt fånga upp den som blivit arbetslös och se vad just den behöver är ett måste. Att vi kan nås enkelt via telefon och besök är också ett måste.

Lära känna verksamheten

Sedan hon efterträdde Hans Landgren i början av februari har Madeleine Peyron ägnat tiden åt att lära känna verksamheten. Det gör hon bland annat genom att prata med medarbetarna.

–Jag tror inte på att bara läsa verksamhetsbeskrivningar.

Therese Ekstrand