• Två glada lärare på på Platengymnasiet i Motala. Sören Larsson och Henrik Samuelsson berättar om hur Motala på fem år gått från sista till första plats i rankingen över UF-kommuner där UF står för Ung företagsamhet, ett utbildningskoncept för gymnasiet. Foto: Leif Larsson

Motala flög upp till första UF-plats

För fem år sedan rankades Motala som länets sämsta UF-kommun. I dag är placeringen nummer ett. – Vi har jobbat intensivt i några år, inte för att förbättra placeringen utan för att vi tror stenhårt på konceptet, fastslår Sören Larsson, gymnasielärare i bland annat entreprenörskap på Platengymnasiet i Motala.

UF står för Ung företagsamhet och är ett utbildningskoncept där gymnasieungdomar startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår.

– Det är riktiga företag. Eleverna har en idé, gör en affärsplan, marknadsplan, budget och kalkyl, berättar Henrik Samuelsson, också gymnasielärare i entreprenörskap på Platengymnasiet.

I Motala har en remarkabel förändring skett. När bildningsnämnden sa ja till en budget för UF-satsning tog det fart. För fem år sedan var det 33 elever i UF-företag på Platengymnasiet, som även innefattar Carlsund Utbildningscentrum och Vadstenagymnasiet. I fjol var siffrorna 170 elever och 44 företag. Och ökningen fortsätter.

– I år är det rekordmånga UF-företag, 60 stycken, förtäljer Sören.

Ökat självförtroende

Rankingen som genomförs av organisationen UF har tre delar. Andelen i en årskurs om driver UF-företag, antal program som gör det och hur antalet företag skiljer sig från året innan. UF-företag passar alla gymnasieprogram men på ekonomiprogrammet är det obligatoriskt. Eleverna har cirka 100 timmar schemalagd tid men lägger en hel del fritid på sitt UF-företag.

– Eleverna får ta eget ansvar, ta kontakt med tänkbara kunder, lära sig att nätverka och chansen att använda teoretiska kunskaper i praktiska sammanhang. Lärdomarna har de nytta av senare i livet oavsett som de blir företagare eller anställda. De får ökat självförtroende när de ser att de kan skapa något på egen hand, påpekar Henrik.

– En del elever är vilsna i skolan men hittar ett driv via UF. Ibland hör vi av föräldrar att de inte kan fatta hur deras barn har vuxit, inflikar Sören.

Visar framfötterna

UF-eleverna driver inte bara sitt företag utan är också med olika aktiviteter som julmarknad samt lokal och regional UF-mässa. En annan nyttig erfarenhet dyker upp i december när företagen precis bildats.

– I Motalanästet får eleverna presentera sin affärsidé för "drakar" som vi bjuder in, alltså personer från näringslivet, exempelvis från bank, reklambyrå och Motala tillväxt. Eleverna tränar i muntligt framträdande och får sin idé granskad och ges konstruktiv feedback, redogör Henrik Samuelsson.

Motalas UF-företag gör succé både här och där. Ett företag var för första gången med på SM senast och Motala är med i ett projekt där 100 ungdomar från Sverige, Estland, Lettland och Finland träffas och lär av varandra. Nästa träff är i Tallinn 5 oktober. Sören ger ytterligare ett exempel.

– UF-företaget Child Aware utsågs till bästa sociala företag i Europas största mässa för UF-företag där 16 länder deltog.

En entreprenörsgrupp har bildats med representanter från gymnasiet, Tillväxt Motala, kommunen och Nyföretagarcentrum och de lägger upp strategier. Men framförallt är det några andra aktörer som sett till att UF och Motala numera är liktydigt med framgång.

– Det är tur att vi har så många duktiga elever, understryker Sören Larsson.