• Jörgen Edlund provar på de senaste ”flugorna” i branschen. Foto: Tommy Pettersson
  • Andreas Brand pallrar upp kajaker och kanoter. Foto: Tommy Pettersson
  • Det var kö ända ner till Stång vid öppningsdagen. Foto: Tommy Pettersson

Med fiske som födkrok

Det blev en veritabel succé när för Andreas Brand och Jörgen Edlund från Linköping slog upp portarna i slutet på mars för sin sportfiskebutik ner vid Stångån. Bland wobblers och jiggar knallade drygt 1 500 kunder omkring och försökte få med sig något hem till fiskelådan.

Alla har vi väl någon gång i livet ägnat oss åt att fiska i hopp om att få napp på kroken. För det flesta har det rört sig om barndomens härliga upplevelse vid någon brygga. För andra har det blivit en chans till nya företagsidéer.

I Sverige finns ett stort antal sportfiskare, som ägnar en större delen av sin fritid åt fiske.

För Andreas Brand och Jörgen Edlund från blev det mer eller mindre självklart, att efter olika företagsprojekt starta upp en av Sveriges största sportfiskebutiker. Båda har ett gediget intresse av att fiska som hobby och efter flera lyckade företagsetableringar är det nu dags för en ny satsning i sportfiskebranschen.

Entreprenörer som satsar

– Vi är båda lite av entreprenörer och har haft några lyckade satsningar bakom oss och eftersom vi båda är intresserade av sportfiske var det naturligt att vi började planera för en sportfiskebutik. Fiske är en fritidssysselsättning, som ökar och i Mellansverige fanns ingen fullservicebutik för sportfiske, så vi tyckte det var dags att ändra på det. Vi väljer att satsa ordentligt från start och eftersom vi har ett företag, Upplev, som sedan tre år hyr ut och säljer kanoter, kajaker och aluminiumbåtar här vid småbåtshamnen i Linköping, passar det bra att lägga den nya fiskebutiken med närhet till Stångån. Det finns gott om parkeringsplatser och det är bara 100 meter till vattnet, där det även går att provfiska med de utrustningar som vi säljer, säger Andreas Brand när vi träffar honom bland hyllor och kartonger i butiken som just nu håller på att inredas. Sortimentet blir ett av de största i landet och bara utbudet av så kallade Jiggar blir runt 2 500 olika sorter.

Fiske är en prylsport

Precis som i andra idrotter har sportfiske utvecklats till att bli en riktig prylsport och utbudet av utrustning är stort. Mer eller mindre kända märken trängs i hyllorna och utbudet precis som efterfrågan på det perfekta spöet är stort. I butiken trängs över 400 olika spösorter med det senaste av marinelektronik som ekolod och plotters. Även små båtmotorer finns i butiken att användas till de aluminiumbåtar, som står på gårdsplan utanför och är speciellt anpassade för lyckosamt fiske.

– Eftersom jag är en stor fiskeentusiast själv, känns det naturligtvis optimalt att få jobba i en butik som säljer utrustning till min egen hobby, säger Jonas Milton, säljare hos Upplev. Vad är det då som gör sportfiske så speciellt?

– Det är upplevelsen och spänningen att kunna fånga den stora fisken man längtat efter samtidigt så finns frustrationen över att fisken inte nappar. Sedan är det naturligtvis naturupplevelsen och att vara ute i friska luften, säger Jonas, som har en dröm att få åka till Röda Havet och fiska med så kallat Popper. Ett spinnfiske som blivit allt populärare och innebär att poppern följer ytan och ger lite svall och ljud som fångar fiskens intresse.

Fullservice är tanken

Eftersom fiske sker i många varianter måste utbudet i butiken täcka det mesta, menar Andreas Brand och visar på det senaste av ekolod som används vid bland annat fiske av gös. Fisket sker med så kallat vertikalfiske, vilket är hetast på fiskefronten just nu.

– De som är duktiga med ekolod kan lätt avgöra vad det är för fisk som syns och numer underlättas fisket efter gös med ekolod och så kallat vertikalfiske, där man kan följa fiskens intresse för jiggen på ekolodet. Idag finns det en uppsjö av jiggar på marknaden och vi försöker nu att marknadsföra de, som har fått bäst betyg på alla de fiskerapporter som finns på olika sociala medier, säger Andreas Brand, som också avslöjar att företaget har planer på att börja med nätförsäljning 2016.