• Lead finns i Collegium i Mjärdevi. Foto: Tommy Pettersson

Lead stöttas av Vinnova

Företagsinkubatorn Lead i Linköping får ekonomiskt stöd från Vinnova i fyra år, fyra miljoner kronor om året blir tillskottet.

– Lead är en av Sveriges bästa inkubatorer. Vi är grundligt undersökta och jämförda med andra. Det är glädjande att vi får stödet men inte så förvånande, säger Christian Berger, vd på Lead, utan att darra på rösten.

En företagsinkubator ger företag hjälp med resurser och tjänster i starten. Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet som arbetar med att utveckla och finansiera inkubatorer som i sin tur gör att fler tillväxtföretag bildas och frodas. Vinnova har nu beslutat om stöd till 18 inkubatorer i Sverige.

I två orter

Lead som huserar i Collegium i Linköping och numera även i Strykbrädan i Norrköping är en av de utvalda.

– Tillskottet från Vinnova är viktigt för oss även om Linköpings universitet som äger Lead till 100 procent är vår huvudsakliga finansiär och uppdragsgivare. Både Linköpings och Norrköpings kommun är också viktiga finansiärer. Dessutom betalar de bolag som vi jobbar med en del, berättar Christian Berger.

Olika takt I dagsläget är det 25 bolag som finns i företagsinkubatorn. De som väljs ut kan ha i princip vilken verksamhet som helst men vanligt förekommande är företag som sysslar med IT, miljöteknik, medicinteknik, biokemi, bioteknik och materialteknik.

– Ett normalt år tillkommer tio nya bolag och tio stiger ut. Det är ett flöde och efter två-tre år står företagen på egna ben. En del utvecklas snabbt medan andra tar längre tid på sig och en del ändrar riktning under tiden, förtäljer vd.

Amra och Againity

Han nämner två framgångssagor. Dels medicinteknikföretaget Amra i Linköping som på kort tid blivit världsledande och dels Norrköpingsbolaget Againity som skapat en process som förvandlar spillvärme till energi.

– Vi har haft förmånen att komma i kontakt med många fantastiska människor och många bolag vi arbetat med växer rejält, konstaterar Christian Berger. Fyra kriterier I Sverige finns många aktörer som sysslar med företagsutveckling. Lead är en av aktörerna men är i en egen smal nisch, med en speciell roll och ett tydligt uppdrag. Att det är så hänger bland annat ihop med de fyra kriterier som krävs för att få chansen i deras inkubator. Bolagen ska ha eller kunna skaffa samt behålla konkurrensfördelar. De ska inte härma någon annan och ingen ska lätt kunna imitera dem. Vidare ska den produkt, tjänst eller system som man presenterar kunna säljas om och om igen så att det blir en hävstångseffekt. Ett tredje kriterium är att bolaget ska ambition och potential för tillväxt. Christian Berger förklarar vilket det fjärde kriteriet är.

– Allra viktigast är individerna i bolaget. De ska vara beredda att satsa och ha förutsättningar för att kunna förverkliga planer och idéer.