• Lars Karlsson, projektledare inom Kinda Experience, med den karta som tagits fram för att locka och underlätta för besökare och turister när de gästar Kinda. Lars påpekar det finns mycket att se och göra i Kinda. Foto: Leif Larsson.

Kinda ska ge turisterna fina upplevelser

Turismklustret har blivit Kinda Experience och satsar vidare på turismen i Kinda. – Det finns massor att göra i Kinda som många inte hört talas om, poängterar Lars Karlsson, projektledare.

Turismklustret startade i början på 2012 som ett projekt inom Leader Sommenbygd. Nu går man vidare och har skaffat sig ett annat namn som ska passa både i Sverige och internationellt.

– Den 6 juni lanserade vi en hemsida och en karta med aktiviteter, sevärdheter och aktörer utprickade. Vi tycker det blev en trevlig karta som kan väcka upptäckarlusten, berättar Lars Karlsson.

Olika paket

Det är nog många som inte förknippar Kinda med turism. Därför har turistprojektet börjat med att dammsuga kommunen på attraktiva saker att göra och se inom turism och kultur. Man hittade omkring 50 saker, som hamnade på kartan, och tror att det finns många fler.

– Vi arbetar för att få mindre grupper att samarbeta om olika paket. De kan vara geografiskt organiserade eller aktörer som passar ihop av andra skäl. Det kan handla om permanenta lösningar och enskilda händelser. Och både inom turism och kultur, förklarar Lars Karlsson.

Många metoder

Kinda Experience vilar inte på lagrarna utan försöker hela tiden hitta nya metoder för att få besökare till bygden. Hemsidan ska det jobbas vidare med och så småningom kan det komma en ny karta med ännu fler aktörer. Kartan har för övrigt både en sommar- och vintersida. Gäster ska lockas året runt.

– Vi ska också vara med vid mässor, nationellt och internationellt, och även utveckla det sociala medierna. En idé är att ha filmer om platser och aktiviteter, påpekar Lars Karlsson.

Han tror att Kinda av flera skäl kan locka turister och få besökare att stanna åtminstone en dag eller två. Bland annat kan områdets omväxlande miljö med berg, skog och vatten locka naturälskarna. Det finns mer.

– Vi vet att 65-70 procent av dem som besöker Astrid Lindgrens värld i Vimmerby kommer norrifrån och därmed åker igenom Kinda. Ett mål är att få många av dem att stanna här men då måste vi marknadsföra oss väl och det sker lättare med ett nätverk som Kinda Experience, klargör projektledaren.

Hitta nischen

Lars Karlsson påpekar att Kinda Experience nu måste hitta finansiering för att kunna fortsätta. Några nya Leaderpengar tillkommer inte.

– Det gäller att få aktörer att inse att detta samarbete, som kan kosta en slant, i långa loppet kan ge mycket mer tillbaka.

Han vill också att kommunen ska involvera sig och stötta på något sätt.

– När vi marknadsför aktörerna så får även kommunen nytta av det via intäkter från besökare.

Till slut har Lars Karlsson en idé om hur Kinda kan bli en spjutspets inom turism.

– Det behövs en destinationsutvecklare som planerar hur man lockar turister och kan identifiera vilken nisch som passar bäst i Kinda. Det är viktigt att göra det här snabbt för den som är först tar marknadsandelar och får ett försprång som blir svårt att hämta in, klargör Lars Karlsson.