•  Ett nytt test- och verifieringscenter har invigts hos trucktillverkaren Toyota i Mjölby. Bandklipparna var Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson och Toyota-direktörerna Norio Wakabayashi, Kazue Sasaki och Mattias Fischer. Foto: Leif Larsson
  • En show med truckar körande i rök och mörker till musik var ett underhållande inslag under invigningen. Foto: Toyota.
  •  Det nya test- och verifieringscentret, till höger i bild, är inhyst en imponerande byggnad ungefär lika stor som Vasamuseet i Stockholm. Foto: Toyota
  •  Här inne i test- och verifieringscentret kontrolleras de eltruckar som tillverkas på Toyota. Det som testas är allt från uthållighet, styrka och stabilitet till säkerhet. Foto: Toyota

Invigning av nytt test- och verifieringscenter

Ett nytt test- och verifieringscenter har invigts hos Toyota Material Handling i Mjölby. Det var tal, truckuppvisning i rök och bandklippning av fyra dignitärer när företaget, tidigare BT, samtidigt firade sitt 70-årsjubileum. – Det nya centret ger oss möjlighet att tillfredsställa högre krav från våra kunder, sa Kazue Sasaki, vice vd hos Toyoyta Industries Corporation.

Trucktillverkaren BT grundades 1946 och år 2000 köptes företaget av Toyota. När de första 70 åren celebrerades så passade företaget på att inviga sitt nya test- och verifieringscenter. Många höjdare var på plats, både från Toyota i Japan och även från Sverige som exempelvis landshövding, kommunrepresentanter samt universitetsfolk, kunder och leverantörer.

Det var många dräkter, kostymer och slipsar som trängdes under det tre timmar långa evenemanget i den nya byggnaden stor som Vasamuseet i Stockholm. Centret byggdes under 2015 och är 95 meter långt, 30 meter brett och har en imponerande takhöjd på 20 meter.

– Testerna har varit i gång sedan i början på året. Hittills har vi investerat omkring 80 miljoner kronor och vi fortsätter att bygga ut sex-sju år till. I planerna finns bland annat en ljud- och klimatkammare, upplyser Niclas Sternerup, forsknings- och utvecklingsdirektör.

I det nya centret ska de omkring 70 000 eltruckar som årligen produceras testas. Uthållighet, prestanda och säkerhet är något av det som kontrolleras. Publiken fick en liten demonstration på vad ett trucktak tål när omkring 100 entums? plankor släpptes från ett par meter ner på trucken som inte rubbades det minsta.

– Förr gjordes en hel del tester ute hos kund, nu kan vi göra allt här, det blir mer effektivt och kraven på testerna högre, förklarar Per Fyrenius, vd på det svenska marknadsbolaget.

– Här kan vi bygga kundens miljöer, det är redan stor efterfrågan på det. Helt enkelt skräddarsy lösningar, inskjuter Kristian Björkman vd på Toyota Material Handling i Sverige. Under arrangemanget visades testcentrets möjligheter, där omkring 35 personer arbetar, och det informerades om framtiden inom truckbranschen.

Värme i truck

En innovation som kommer är trucksvärmen. Dessa truckar har inga gafflar utan det är flera små plattor i ett litet "tåg" som lastas och sedan datastyres till nästa destination.

– Det är en revolution på gång och truckar kommer att se väldigt annorlunda ut i framtiden, påpekar Kristian Björkman. Men än finns gaffeltruckarna kvar. Fem-sex stycken stod för en underhållande, musikinramad uppvisning i nedsläckt hall och i rök när de kors och tvärs fraktade lastpallar. En truck var extra spektakulär, den hade extra långa gafflar som tog två pallar samtidigt.

– Den klarar tre ton och kan köras i 20 km/h, berättade Niclas Sternerup. Har ni tränat länge på den här showen? – Nej, det här ingår i det dagliga arbetet, svarade Niclas Sternerup med ett skratt. Numera är det bara i Mjölby som företaget tillverkar truckar, fabriken i Kina har stängts. Toyota är ändå en gigant. Företaget är störst i världen med sina 20 procent av marknaden och tvåa i Europa med 21 procent.

– Vi siktar på att bli etta i Europa också. Vi omsätter två miljarder euro om året och har 9 000 anställda i världen, berättar Mattias Fischer, vd hos Toyota Material Handling i Europa.

Höll i saxen

Själva invigningen av test- och verifieringscentret gjordes via ett fyra personers klipp av band. Landshövding Elisabeth Nilsson höll i en sax, de tre övriga bandklipparna var Toyotadirektörerna Norio Wakabayashi, Kazue Sasaki och Mattias Fischer. Bandet levererades av två akrobater i rep. I samband med invigningen donerade Toyota 250 000 kronor till Barncancerfonden. Norio Wakabayashi, styrelseordförande i Toyota Material Handling i Europa, delade ut och Elinor Westerberg hos Barncancerfonden tog emot.