• Aseel och Erik Berglund, Institutionen för datavetenskap IDA vid Linköpings universitet framför en av skärmarna för rörelsespel. Foto: Per Oddman

IDA:s forskning ger nya rörelsespel

Nu har Institutionen för datavetenskap IDA vid Linköpings Universitet utvecklat ett program som genom webbkameran läser av kroppens rörelser och registrerar dem som en siluett på datorskärmen. En häftig upplevelse och som lockar till rörelse. Med några enkla rörelser styr man datorn.

I utvecklingen av IDA:s spel har man poängterat det tvärvetenskapliga, beteende och teknik, att speldesign och programmering ska gå hand i hand. Människan förstår här vad datorn gör och motiveras till att fortsätta spela och röra sig rätt.

Använder enkel teknik

Genom att använda det som finns lättillgängligt hos oss alla som webbkamera och laptop hoppas man att spelen ska få stor spridning i världen. Fördelen med speltypen är att de uppmuntrar till rörelse, är enkla att förstå och inga dyra eller krångliga tillbehör behövs. Man kan dessutom ta med sig spelen varsomhelst. Det går att vinkla webbkameran så att spelet fungerar på ett tillfredsställande sätt oavsett avstånd till spelaren. Det spelar heller ingen roll om man är kort eller lång.

– I spelen kan man enkelt ansluta sig som medspelare under spelets gång och hjälpa till, berättar Erik Berglund, Institutionen för datavetenskap IDA vid Linköpings universitet.

Wii och X-box

Dessa lösningar tolkar kroppens rörelser men man ser inte effekten av dem på TV- eller datorskärmen, vilket kan ge överdrivna rörelser. De går också att lista ut vilka genvägar som man kan ta. Att spela dem kräver dessutom oftast ett större utrymme i hemmet.

Tråkiga spel i dag

Spelindustrin har inte satsat på rörelsespel för att vidareutveckla dem i samma utsträckning som man har gjort med populära spel som t ex GTA, Battlefield och Super Mario.

– Dagens rörelsespel är för enkla. Det behövs bättre och mer engagerande spel, tycker Aseel Berglund, Institutionen för datavetenskap IDA vid Linköpings universitet.

Ett enkelt men roligt spel som har utvecklats av Institutionen för datavetenskap IDA. Man fångar olika kryp genom att vifta med armarna och röra på kroppen. Då räddas trädet från att bli angripet och man belönas.

Stationer utvecklar

För att utveckla rörelsespelen har Institutionen för datavetenskap, IDA två stationer som studenterna kan spela på och en i Fenomenmagasinet, Gamla Linköping. På så sätt får man reda på människors reaktioner i spelen och kan vidareutveckla dem.

Spelen lämpar sig utmärkt till äldre, funktionshindrade eller överviktiga som behöver stimulans till att röra sig. De får en större möjlighet att interagera med spelet än med traditionella spel.

Framtiden

I takt med att webbkamerorna blir bättre med ny teknik så är det tänkbart att spelen får nya egenskaper som t ex funktioner i djupled. Tänkbara användningsområden för rörelsespelen är bl a sjukhus, lagerhantering eller undervisning.