• Svante Viking är trafikpolis och berättar att polisbilarna har en mängd tekniska finesser som är stor hjälp i arbetet. Foto: Leif Larsson
  • Så här ser manöverpanelen till datasystemet Polman ut. I systemet finns blåljus, sirener, kommunikation, radio, navigator med mera. Foto: Leif Larsson
  • Navigatorn i Polman hjälper polisen att snabbt hitta rätt. Foto: Leif Larsson
  • Polisbilen är byggd på ett lite annorlunda sätt än vanliga bilar. Bland annat är fälgarna förstärkta och bromsarna bättre. Foto: Leif Larsson

Hur är polisbilen rustad?

Vilka tekniska finesser i en polisbil? Trafikpolisen Svante Viking reder ut begreppen. Han berättar också om många andra detaljer i och kring polisbilen.

– Polisbilen är mycket viktig både som transportmedel och arbetsredskap, fastslår han. Linköpingspolisen Svante Viking berättar om hur en polisbil skiljer sig från en vanlig personbil.

– Förutom all elektronik, blåljus, sirener och radio så har polisbilen bättre bromsar, hårdare chassi och förstärkta fälgar för att klara av att köra över trottoarkanter. Motorerna är dock av originalmodell.

Polman

Den tekniska utvecklingen finns förstås även i polisens bil och värld. När skattemärket försvann för några år sedan så kom i stället ANPR-systemet, som står för automatic number plate recognition, alltså automatisk avläsning av registreringsskylt. En kamera i polisbilen tar bilder av nummerplåtar och är via en dator uppkopplad till vägtrafikregistret och omedelbart ges uppgifter om bilen exempelvis är obesiktigad, oskattad eller avställd. Datasystemet som används kallas Polman. I systemet är mycket integrerat, som kommunikation, radio, navigator, blåljus, sirener, och en del annat. Allt finns och sköts på en display och manöverpanel.

– Här kan vi också få upp textmeddelanden från kommunikationscentralen med koordinater till en plats vi ska åka till, berättar Svante Viking.

Ny app

En ny app stöttar också polisen i arbetet. Via appen får polisen direkt tillgång till register för att undersöka om det är något misstänkt med en bil eller person vid en trafikkontroll. Poliserna slipper kontakta ledningscentralen som förr i tiden.

– Mobilen är ett mycket bra hjälpmedel. Polisen är nu bra i gång med tekniken, påpekar Svante Viking. Ett annat tekniskt inslag som främst finns i trafikpolisens bilar kallas Trip-Track.

– Systemet mäter genomsnittshastigheten hos en bil och det görs i minst 300 meter, ofta i 500 meter upp till en kilometer. Om bilen ligger över tillåten hastighet stoppar vi den, upplyser trafikpolisen. Alla poliser i yttre tjänst bär tjänstevapen men inga andra vapen finns i bilarna hos ordningspolisen. Däremot annan utrustning.

– Bland annat sjukvårdsmaterial, avspärrningsband, brytverktyg och spikmattor. Mattorna spränger inte däcken utan luften går sakta ur tills man kör på fälgarna, redogör Svante Viking. Hos polisen finns en mängd olika fordon som ordningsbil, trafikbil, hundbil, bussar, mc och civila bilar. Ett projekt som kallas Polisbil 2018 pågår och där arbetar olika grupper med hur den framtida polisbilen ska se ut och vara utrustad.

– Nu när det bara finns en polismyndighet så blir det en enhetlig upphandling av alla polisbilar. Alla bilar av samma kategori ska se likadana ut i hela landet, omvittnar Svante Viking. Han är även instruktör i förarutbildning och poängterar att säkerheten är viktigast i framförandet av polisbilen, även om det är bråttom.

– Man ska hantera fordonet på ett säkert sätt och komma fram utan att utsätta sig själv eller någon annan för fara. I körutbildningen finns tre steg, steg ett tas på på polishögskolan, steg två som aspirant och steg tre som färdig polis. Alla steg bygger på samma utbildning och ser till att färdigheterna utvecklas, avrundar Svante Viking.