• Magnus Dahlin, vd på konferenshotellet Villa Fridhem utanför Norrköping stasar långsiktigt med kvalitet som grundpelare. Han har drivit verksamheten sedan 2006 och investerat 20 miljoner kronor under den tiden. Foto: Leif Larsson
  • Fredrik Bern, köksmästare på Villa Fridhem, kollar till rosepepparsåsen och tomatsoppan som ingår menyn. Foto: Leif Larsson
  • Just nu byggs altanen på Villa Fridhem om till en inglasad del av matsalen. När bygget är klart byts vyn från byggställningar till en fin trädgård. Foto: Leif Larsson

Hotell med investeringsiver

Att ständigt investera för att förnya och förbättra är en strategi hos Villa Fridhem. Just nu pågår omdaningen av en altan till en inglasad del av matsalen som därmed får 45 nya platser.

– Vi bygger också ut köket med 50 kvadratmeter och lika mycket i källaren. Köket ska helrenoveras och totalt blir det en investering på fem till sju miljoner kronor. Vi ska köpa nya stolar till hela matsalen, det blir omkring 150 stycken. En bra stol kostar uppemot 2 000 kronor så det kostar en del, påpekar vd Magnus Dahlin.

Villa Fridhem, strax nordost om Norrköping, nära Getå, är ett konferenshotell som också anordnar weekendpaket för privatgäster. I utbudet ingår också spa, bröllopsarrangemang, lunch och afternoon tea. Hotellet har 20 fast anställda och lika många i extrapersonal. Konferensgästerna står för 65 procent av hotellets intäkter, privatgästerna för 35. Här finns finns 53 hotellrum, 15 konferenslokaler, poolanläggning och parkflygel med tio rum. Magnus Dahlin driver hotellet sedan 2006 och har hela tiden utvecklat verksamheten.

– Under min tid har vi investerat runt 20 miljoner kronor. Vi har bytt 10 000 tegelpannor på ett tak, skaffat ny maskinpark, nya ugnar och ny kylutrustning. I matsalarna har vi hängt upp kristallkronor för 70 000 kronor, exemplifierar vd insatserna och förklarar investeringsivern:

– Det chanserar fort om man inte håller efter. Om man inte investerar på tio år så blir det för dyrt att återhämta den standard som dagens hotellgäster kräver.

Stor skillnad

I dag finns en mängd hotell som satsar på konferens och weekendpaket. Det gäller att sticka ut. Magnus Dahlin har strategin klar.

– Vi har länge arbetat målmedvetet med kvalitet, från råvaror i restaurangen till personal. Vi har ett unikt hus och ett bra geografiskt läge men det är det många som har. Vi sticker ut med att ha den bästa maten, den bästa personalen och den bästa servicen. Jag hävdar att när det gäller det så är det stor skillnad mellan oss och andra anläggningar, säger Magnus Dahlin utan att darra på rösten.

För att göra verksamhetens fördelar kända så krävs marknadsföring. En automatisk sådan är när kunder talar väl om sin vistelse. På plats har hotellet sin metod.

– Vi marknadsför oss gentemot hotellets gäster. Bland 70 bröllopsgäster finns många potentiella konferenskunder. Likadant med konferensgäster som kan komma hit som privatpersoner.

Kul med fransoser

Till bords får gästerna ofta svensk husmanskost till lunch. Middagsmenyn är lite annorlunda.

– Den är modern med bas i det franska köket. Men även influenser från Italien, Spanien och Asien. Vår fyrarätters middag tar ett par timmar att äta. Man ska äta i lugn och ro, det är inte nyttigt att stressa som är så vanligt i dagens samhälle, understryker vd.

På ett år passerar omkring 20 000 personer och hotellnätterna är cirka 7 000. Bland många trevliga gäster berättar Magnus om ett gäng som kom förra sommaren.

– Franska damlandslaget i fotboll bodde här i tre veckor i samband med EM och hade hela hotellet för sig själva. Jag jobbade i princip dygnet runt men det var fantastiskt roligt, intygar Magnus Dahlin, stolt ägare (tillsammans med några familjemedlemmar) till det välbesökta hotellet vid Bråviken som i början på 1900-talet var ett kungligt fritidsboende.