• Systrarna Camilla Cederholm och Veronica Eriksson äger och driver Rimforsa Strand som främst riktar in sig mot konferensgäster. Emellanåt hinner de med en kopp kaffe. Foto: Leif Larsson
  • Veronica Eriksson är vd för Rimforsa Strand Kurs & Konferens strax utanför Rimforsa. Hotellet ser ut som ett slott och lockar konferensgäster från många typer av företag inom en radie av tio mil. Foto: Leif Larsson

Här konfererar stora och små företag

En grupp kan bestå av 50 personer. En annan av två. Storleken varierar rejält på de grupper som konfererar hos Rimforsa Strand Kurs & Konferens. – Vanligast är grupper på 15-20 personer, berättar Veronica Eriksson, vd.

Rimforsa Strand ser mer ut som ett slott än ett hotell. Den stora byggnaden är från 1911 och här har det funnits lanthushållningsseminarium och här har Saab haft kursgård. Veronica Eriksson och hennes syster Camilla Cederholm äger och driver rörelsen. Deras föräldrar Leif och Inga-Lill Eriksson äger fastigheten. Familjen startade sin verksamhet 1999. Hotellet satsar huvudsakligen på konferensgäster. Omkring 80 procent tillhör den kategorien, resten är privatpersoner.

– Vi har jobbat mer med privatmarknaden på senare år men konferenser är det stora, säger Veronica.

Fifty-fifty

Efter idogt arbete i många år har hotellet nu kontinuerlig tillströmning av gäster. Besökarna har stadigt blivit fler men de tre senaste åren har det planat ut en del. Förr var augusti och september stora konferensmånader men nu är det mer jämnt fördelat. Fortfarande är dock just de månaderna och oktober och maj då företag helst söker sig till Rimforsa för att konferera. Här finns 70 bäddar och den största möteslokalen tar 90 personer.

– 50 procent av kunderna kommer från offentlig sektor och 50 procent från privat. De flesta av kunderna kommer från en radie tio mil från Rimforsa. Det vanliga är att man stannar i en dag, kommer till lunch ena dagen och blir kvar på lunch dagen därpå.

Fokus på företaget

Konferenserna skiljer sig en del nu mot för hur det var för ett par decennier sedan.

– I dag jobbar företagen hårt på konferenserna. På 1980-talet var det mer av aktiviteter men nu är det oftast fokus på företaget. Samtidigt har maten blivit den stora upplevelsen, upplyser Veronica.

Hotellet har skaffat sig ett gott rykte och Veronica berättar att många kunder återkommer. Dessutom lockar miljön med natur och sjön Åsunden inpå knuten. Finns det då någon avigsida med att finnas på landsbygden och ett par kilometer från tätorten Rimforsa? Möjligen något.

– Om konferensdeltagare flyger in eller kommer med tåg så måste de ta en buss sista biten. Det tar 35 minuter från Linköping. Det kanske får en del att välja att konferera i större städer. Men, egentligen tycker jag vårt läge bara är till fördel. Här stannar man efter dagens slut och gruppen kan ses på kvällen i en annan miljö än jobbet. Det tror jag är värdefullt, förklarar Veronica.

Visioner

Hon tror på en ljus framtid för hotellet och berättar att man har visioner och lyssnar gärna på kunderna för att forma något bra.

– Vi har planer på att bygga om matsalen och skapa andra miljöer, exempelvis fler soffor och inte bara långbord. Vi har precis renoverat badrummen, sådant är viktigt och ett konkurrensmedel i den här branschen. Sedan ska vi fortsätta att jobba för ett bra värdskap, alla ska känna sig välkomna och det är viktigt att leverera vad vi har utlovat.

Dagen då tidningen är på besök finns drygt 100 gäster på plats. Mitt i detta myller och under intervjun svarar Veronica Eriksson i telefon, får informationer och frågor och hinner med allt möjligt annat.

– Det är intensivt men en fantastisk värld att leva i, bedyrar hon.