• Linnéa Mellblom blev nominerad via sin utbildning och kammade hem tredje pris i tävlingen. Foto: Kajsa Nilsson
  • Spelet Arrows är utvecklat inom en kurs vid Linköpings universitet. Foto: Kajsa Nilsson
  • Staffan Björks föreläsning om mörka mönster inom spelutveckling intresserade många åhörare. Foto: Kajsa Nilsson
  • Det satsas på spel. Under årets upplaga av LiU Game Awards fanns ett game track och ett science track. Foto: Kajsa Nilsson
  • Vinnarna i årets LiU Game Awards. Foto: Jenny Wallhoff
  • Peter Gahnström arbetar på LiU Innovation som ligger bakom arrangemanget. Foto: Kajsa Nilsson

Framtidens spelutvecklare på LiU

För att skapa ett riktigt vasst spel krävs inte bara kreativitet. Det krävs också en stor portion teknisk kompetens. På Linköpings universitet kryllar det av potentiellt framtida spelutvecklare. Det visade sig inte minst på LiU Game Awards som gick av stapeln den 5 november på Kårhuset Trappan.

280 deltagare gjorde årets upplaga till den största hittills. Första gången arrangerades tävlingen som en del i kursen TDDD23 i Linköping. Nu har det växt till en plattform för nätverkande kring spelutveckling med inbjudna gäster från branschen och andra universitet.

– Vi har ett game track och ett science track. På övervåningen handlar det om spelutveckling och här nere om forskning, förklarar Peter Gahnström som arbetar på LiU Innovation som ligger bakom arrangemanget.

Mörka mönster

En av de omtyckta föreläsarna var Staffan Björk som är professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet. Hans ämne rörde mörka mönster inom spelutveckling och gav en uppmaning till studenterna att tänka en extra gång när de utvecklar ett spel som innehåller sådana drag.

– Etiskt tveksamma mönster i tema och berättelsen i spelet är lättare att förstå, exempelvis rasism eller sexism. Vad spelarna faktiskt gör i spelet är inte lika lätt. Vissa spel får en att göra dumma saker och har mobbningsmentalitet, säger han.

Ett mörkt mönster är playing per appointment som innebär att man spelar på ett sådant sätt att man lovar spelet att återkomma, exempelvis odlar grönsaker som måste skördas inom en viss tid för att inte ruttna. Ett annat mörkt mönster är grinding som innebär att man utför enkla repetitiva handlingar för att få en liten belöning.

– Det gäller att tänka efter när man utvecklar spel, säger han.

Arrows

Förutom föreläsningar om spelbranschen var givetvis den stora attraktionen tävlingen. Av de 80 lag som skickat in bidrag stod till slut tio finalister kvar. Linnéa Mellblom läser femte året på medieteknikprogrammet på Campus Norrköping och blev nominerad genom en kurs i design och programmering av datorspel som hon läste nu under hösten. Hon har utvecklat spelet Arrows som enligt henne själv är lätt beroendeframkallande. Genom att klicka på pilar ska spelaren ta sig genom en bana.

– Jag har designat alla banor själv. Det var nog det svåraste, säger hon och förklarar att hon har gjort 20 banor med stigande svårighetsgrad. Spelet är utvecklat för att fungera på såväl dator- som mobilskärm. För sin insats belönades Linnéa med tredje pris i tävlingen.

Blanda färg

Medieteknikstudenterna Teodor Vik, Oscar Westberg och Mikael Zackrisson är vinnare med spelet Blanda som de utvecklade under Dreamhacks hackathon i våras tillsammans med Henrik Vik som läser spelprogrammering i Karlskrona. Vinsten är 20 000 kronor att använda för spelutveckling.

– Jättekul att vi vann! Vi har gjort ett spel som går ut på att tillsammans med sina vänner blanda färger för att lösa kluriga labyrinter, säger Teodor Vik.