• Peter Ström värnar om den kompetenta och personliga relationen med kunden. Foto: Tommy Pettersson

Företagsresor och självbokning

Resor upptar mer och mer av människors och företags tid i Sverige och då inte enbart pendling fram och tillbaka till jobbet. Företag behöver knyta affärskontakter internationellt och folk har både råd och tid att stilla sin nyfikenhet på andra länder.

Resebyråbranschen har genomgått en förändring och en kraftig tillväxt men än så länge har inte det informationsteknologiska inträdet påverkat resebyråernas volym i någon större utsträckning.I alla fall inte de som sysslar med affärsresor.

Kvalitetssäkring viktigt

Självbokning växer framförallt hos yngre men fortfarande finns det ett stort behov av att få personlig hjälp och service av proffsen på området.

Peter Ström är resebyråchef på Lingmerths resebyrå och han har 25 år i branschen och kan om någon vittna om vad som har hänt de senaste decennierna.

– När jag började 1985 fanns det kanske två prisalternativ för ett besöksmål. I och med att det inte fanns så många alternativ på affärssidan så var det lättare att hitta rätt än vad det är nu. Idag har inte företagen tid med att att ordna resor och konferenser. Det är därför man har reglerade avtal med resebyråer. Avtalet ger garantier och den kontroll som behövs nu när utbudet är så ofantligt mycket större än förr, berättar Peter Ström.

Känt varumärke

Lingmerths resebyrå är ett klassiskt och välkänt företag som har varit verksam inom resebranschen i mer än 60 år,en av Sveriges äldsta resebyråer, och har under dessa år har man naturligtvis samlat på sig erfarenheter och kunskaper. Företaget är en så kallad fullserviceresebyrå, vilket innebär att man hanterar både affärs- och privatresor såväl som grupp- och konferensresor.

– Bokning på internet ökar inte speciellt mycket på affärsresesidan. Företagen vill fortfarande ha en personlig kontakt och ofta vill man också ha en lokala kontakter på orten där man har säte, säger Peter Ström vidare.

– Vi ska vara den personliga resebyrån som förenklar resandet som med vår erfarenhet och kunskap säkrar kvalitet och trygghet i resandet.

Hård konkurrens

Lingmerths har cirka 90 anställda varav 30 personer finns i Linköping. Företaget omsätter drygt 700 miljoner kronor, där ungefär 80 procent av omsättningen utgörs av affärsresor.

– Vi verkar på en väldigt tuff marknad med väldigt små marginaler därför är det viktigt att vara kvalitets- och miljöcertifierade. Dessa certifieringar är bevis på att vi tar arbetet med en förbättrad kvalitet på största allvar, liksom att vi också vill värna om vår miljö.Vi kan även ta fram både rese- och miljöstatistik för ett mer kostnadseffektivt resande, säger Peter Ström och fortsätter.

– En annan styrka är våra samarbetspartners. Genom samarbete med bland annat världens största travelmanagement byrå, Carlson Wagonlit Travel, har Lingmerths tillgång till förmånliga avtal som kommer kunderna tillgodo. Lingmerths har genom detta samarbete, tillgång till globala avtal inom bland annat flyg-, tåg- och bilbolag samt hotellkedjor.

Företaget finns idag på 10 orter i södra Sverige i Linköping, Eksjö, Gislaved, Göteborg, Huskvarna, Nässjö, Linköping, Tranås, Trollhättan, Växjö samt Örebro.