• Nils Erik Peterson är ordförande i Linköpings Flygklubb som både utbildar piloter åt företag, samarbetar med Saab och utövar nytta för samhället. Här är han med en av klubbens flygplan som används i utbildningen. Foto: Leif Larsson

Flygklubben utbildar företag

Linköpings Flygklubb är till för flygintresserade privatpersoner men också nyttig för näringslivet och samhället. – Vi har samarbete med flera företag i Linköping och framför allt med Saab, fastslår Nils Erik Peterson, ordförande i klubben.

Flygklubben grundades 1933 och huserar i dag nära flygplatsen i Linköping. Här har man klubblokal, hangar och flygplan. Klubbens flygskola utbildar privatpersoner och företagare.

Även anställda på Saab.

– Saab köper kurser hos oss och ingenjörer rekommenderas att gå och för vissa är det obligatoriskt. Kan man flyga så är det troligt att man blir bättre på att bygga flygplan. De flesta av våra medlemmar arbetar för övrigt på Saab, även jag, berättar Nils Erik.

Flyga själv

Kursen består av grundläggande teori under fem eftermiddagar och två entimmes flygpass med lärare då eleven får prova att flyga själv.

– Vi har en kurs på våren och en på hösten och det brukar vara 14-15 personer med. Nyligen gick totalt 60 personer på Saab Combitech kursen, upplyser klubbordföranden.

Flygklubben har också skaffat sina nya lokaler tack vare samarbetet med Saab. Man fick köpa en byggnad som stod på Saabs område och nu är den placerad hos klubben, ombyggd och renoverad. I huset finns konferensrum, kontor, trevligt kök och i ett rum står en flygsimulator.

– Vi är den enda flygklubben i landet som har en flygsimulator, i alla fall vad vi känner till, förtäljer Nils Erik. I klubbens hangar hyr företag in sig och anlitar klubben även för flygutbildning.

– Ett medicinskt företag som servar sjukhus i norra Europa med utrustning har sina flygplan här och vi har utbildat deras piloter. Ett företag som sysslar med positioneringssystem för satelliter har plan här liksom en lantbrukare som har gårdar i södra Sverige som han använder flygplanet för att besöka. En jurist i länet har skog i Norrland som han inspekterar från luften med sitt flygplan som han har här hos oss. De flesta som har sina flygplan här har vi också utbildat, redogör Nils Erik Peterson.

Två hangarer

Hos klubben finns två hangarer, en privatägd och en som bara har några år på nacken och är ritad av Nils Erik.

– Vi hyr hangaren av kommunen. Byggnaden är 105 meter lång, 18 meter bred och det får plats 16 flygplan i den, berättar flygentusiasten. Linköpings Flygklubb hjälper även samhället i något som kallas brandflyg.

– Brandflyg har funnits i många år och sparat miljontals kronor åt staten. När det är torrt i markerna och hög brandrisk så flyger man för att upptäcka bränder tidigt. I Östergötland är det två slingor som flygs en-två gånger per dag. I tio år minst hade vi uppgiften och delade den med Norrköpings Flygklubb men en annan flygorganisation vann den senaste upphandlingen, upplyser Nils Erik.

För ett antal år sedan tyckte staten att brandflyget var för dyrt och lade ner det. En skogsbrand i Norrland ändrade snabbt den åsikten.

– Bara räddningstjänstens insats då kostade mer än vad brandflyget kostar på fem år så staten tog tillbaka brandflyget, avrundar Nils Erik Peterson, ordförande i klubben som förenar nöje med nytta.