• Lars Nilsson och Magnus Nilsson i Ginkelösa Marktjänst tar bort kastade däck från vägrenen. Sedan 1 april kör Magnus 100 mil i företagets nya lastbil på vägarna Östergötland och håller ordning. Foto: Leif Larsson
  • Lars Nilsson och Magnus Nilsson framför företagets nyinköpta lastbil som kostade två miljoner kronor och har många finesser och är snyggt målad. Foto: Leif Larsson

Finessrik lastbil håller ordning

Magnus Nilsson kör 100 mil i veckan på stora vägar i Östergötland för att kontrollera och åtgärda om vajrar har skador, vägskyltar är sneda eller om lämnade lastbilsdäck ligger i vägen. Han gör det i en lastbil med många finesser som köpts in av Ginkelösa Marktjänst som ägs av hans bror Lars Nilsson.

Företaget med högkvarter en bit öster om Linköping har ett brett utbud av tjänster inom åkeri och entreprenad. Nu har den nya nischen vägservice adderats. Man har ett fyraårigt avtal (med rätt till förlängning) med Svevia som i sin tur har avtal med Trafikverket. Starten var 1 april.

– Jag är ute måndag till torsdag varje vecka året om. Vi ansvarar för driftområde Norrköping och kör på stora vägar som E4, E22, 34, 50, 51 och 55, berättar Magnus.

Fordonet kallas TMA-bil (truck mounted attenuator) och har en speciell krockkudde där bak.

– Den är ett skydd både för oss som arbetar vid bilen och för bilister som kan råka köra på oss. Ibland står vi som skydd bakom en bärgningsbil så att den inte blir påkörd. Vi syns också mycket bättre än bärgaren, säger Lars.

Säkerheten främst

Lastbilen har nämligen många säkerhetsdetaljer. Där bak kan en stor skylt med varningslampor fällas upp. Det är både blinkande pilar som visar på vilken sida bakomvarande bilar ska köra förbi och även en lysande skylt som visar på tillfälligt sänkt hastighet.

Uppgifterna längs vägarna är varierande. Förutom nämnda åtgärder så tar Magnus även hand om påkörda djur och lagar hål i asfalten. Bland annat. Lastbilen är väl utrustad för att klara jobbet. På flaket finns en liten kran för att lyfta upp tunga saker som lastbilsdäck. En hink asfalt ingår och alla nödvändiga verktyg.

Även själva bilen är smart konstruerad. Hjulbasen är kortare än vanligt för att ge en bra svängradie och bilen är 30-40 centimeter lägre än normalt för att komma under viadukter och tunnlar. Lars, 25 år, och Magnus, 20 år, funderade länge på hur bilen skulle se ut innan de beställde den. De har tänkt på flera detaljer.

– Vanligtvis sitter dieseltanken på höger sida men vi har den på vänster sida och en verktygslåda till höger. Vi vill ju inte plocka med verktyg och ha kroppen ut mot passerande bilar, påpekar Lars.

Kostar två miljoner

Än så länge är det ovanligt att privata entreprenörer köper in sådana här bilar. Det kräver sin investering.

– Den kostade strax under två miljoner kronor om man räknar med all extrautrustning vi valt själva. Vi har lagt till blixtljus och målat den på ett speciellt sätt, berättar Lars.

Magnus fyller i:

– Vi har även tagit ut manöverpanelen och lackat om från trist svart till ljusare beige färg. Även dörrarna har vi lackat om till beige. Vår mamma har sytt gardiner i matchande färger. Det blir lite hemtrevligt, säger han med ett leende.

Magnus Nilsson hade skolpraktik hos Svevia och var då ute på vägservice och lärde sig hur det går till. Nu gör han samma sak i brorsans företag.

– Det är riktigt skoj. Jag gillar att patrullera vägarna och göra en miljöinsats.

Även ur säkerhetssynpunkt är uppgiften viktig.

– Om exempelvis ett spännband med en krok ramlat av och en bil i 120 km/h kör på den så kan det gå illa. Sådant måste bort fort, påpekar Magnus Nilsson innan han svingar sig upp i förarhytten, mullrar igång den senaste miljömotorn på marknaden, och fortsätter att hålla östgötavägar snygga och säkra.