• Rickard Ljungdahl och Stefan Andersson arbetade tillsammans på Lokaldelen i sex år innan de startade Expo Sweden. Foto: Kajsa Nilsson

Exponeras rätt på nätet

De flesta använder appar när de surfar på mobila enheter. Endast 13 procent använder webbläsaren. Företag inom många branscher kan ha nytta av en egen app, till exempel livsmedelsbutiker som vill nå ut med tidsbegränsade erbjudanden. Det hävdar grundarna till nystartade företaget Expo Sweden i Norrköping.

– Vi har nyligen skrivit kontrakt med Coop i Östergötland och de har till exempel veckans appvara, en rabatt som bara går att få via mobilappen, säger Rickard Ljungdahl som i våras startade företaget Expo Sweden tillsammans med Stefan Andersson.

Redan efter fyra månader kunde företaget anställa första personen och nu består arbetsgruppen av fem personer med olika kompetens. Tillsammans arbetar de som ett lag för att lösa kundernas önskemål; oavsett om det är att få en mobilapplikation utvecklad, lägga upp strategier för närvaro på Facebook eller designa en ny hemsida.

Helhetslösning

Alla företag har olika behov av att marknadsföra sig och Expo Sweden arbetar med helhetslösningar för marknadsföringen online. Det innefattar webbsidor, sociala medier, egna företagsappar, Google-annonsering och sökmotoroptimering. Deras mål är att vara företags enda kontakt när det kommer till internetbaserad marknadsföring.

Både Stefan Andersson och Rickard Ljungdahl har tidigare varit anställda på företaget Clearsearch där de arbetade med liknande tjänster för Lokaldelen. Rickard Ljungdahl var chef och så nöjd med Stefan Andersson att han ville starta bolag ihop med honom.

Tyngpunkten ligger i små och medelstora företag i östgötaregionen. Till dem utför företaget alla slags tjänster för att skapa närvaro online.

– Folk sitter generellt sett mer vid Facebook än vid tv:n och därför är det viktigt för företag att synas där. Det finns flera sätt att synas på via Facebook, både annonser och genom att skapa ett intresse för företagets gillasida, säger de. Det bästa är förstås att få kunderna att själva hitta till företagets gillasida och dela innehållet.

Inte mediebyrå

– Vi kallar oss inte för en mediebyrå, för vi gör allt i huset till skillnad från mediebyråer som lägger ut jobbet på underleverantörer. Vi vill veta exakt vad vi gör och när vi producerar allt själva kan vi enklare rätta till eventuella problem på kortare tid än om vi hade leverantörer, säger Stefan Andersson.

Han har arbetat med hemsidor i 15 år och hävdar att Google fortfarande är ett nytt fenomen som vuxit snabbt. Inom ett par år spår han att Google+ ska börja konkurrera med Facebook i Sverige, och då öppna upp för ytterligare en plattform som företag kan marknadsföra sig på.