• Oskar Forsgren är ena halvan av produktionsbolaget Fishy som nu går samman med Access. Foto: Kajsa Nilsson
  • Den 11 juni sticker Oskar Forsgren till Brasilien för att filma reklamfilm under fotbolls-VM. Foto: Kajsa Nilsson

Drar och filmar i Brasilien

Den 11 juni åker Oskar Forsgren iväg till Brasilien med sin kamera för att filma under fotbolls-VM. Han ska på egen hand producera material till en dokumentär reklamfilm om researrangören LA Travel.

Oskar Forsgren är ena halvan av produktionsbolaget Fishy. Mellan den 11-18 juni befinner han sig i Brasilien för att filma en reklamfilm för sportresebyrån LA travel. Kanhända ett drömprojekt för den unga filmaren. Förutom möjligheten att upptäcka ett nytt land och att se fotboll kommer han få träffa en fotbollsidol med historia från både fotbolls-VM 1994 och Arsenal.

– Anders Limpar kommer att vara med i filmen och när vi är i Brasilien kommer vi att dela rum, det ska bli kul! Det blir spännande att komma till Brasilien, jag har tidigare filmat i England men det är inte riktigt samma sak.

Filma invigning

Resesällskapet består av LA Travels kunder och vinnarna i bettingföretaget Betssons tävling. I Brasilien har de ett välplanerat schema framför sig. Oskar Forsgren kommer att följa sällskapet och filma dem till sin dokumentära reklamfilm. På schemat står bland annat invigningen av fotbolls-VM och matchen mellan Argentina och Bosnien.

– Det enda som saknas är Sverige som ju tyvärr inte är med och spelar, annars är det här ett dröm-VM, säger han.

Nytt bolag

Gamla universitetskompisarna Oskar Forsgren och Daniel Nilsson startade Fishy för två år sedan efter att Oskar varit anställd på produktionsbolaget Access sedan sin examen. Nu går de samman med Oskars tidigare arbetsgivare och till sommaren bildas Fishy Minds AB. I nya bolaget kommer det att finnas fyra anställda: Oskar Forsgren och Daniel Nilsson från Fishy samt Hans Söderström och Rasmus Arnell.

– Det kommer att bli grymt. Hans Söderström har erfarenhet av film sedan 1985 och vi andra är unga med frisk vilja, säger Oskar Forsgren.

Större bredd

Han tror att Fishy Minds kommer att etablera sig som en aktör att räkna med bland filmproduktionsbolag i regionen.

– Det finns många små bolag men som större bolag har vi mer bredd. Vi kan göra allt från reklamfilm som sänds på TV4 till att filma presentationer för internkommunikation, informerar han och berättar att mellan 30-50 procent av alla produkter innehåller 3D-animation.

Den som är nyfiken på hur det går för Oskar Forsgren i Brasilien kan följa hans blogg på Fishy Minds hemsida.