• Norrköping Airports ordförande Göran Färm är glad över tillskottet. Foto: Kajsa Nilsson
  • Den nya flyglinjen kör till München sex dagar i veckan med goda förbindelser vidare ut i världen. Foto: Kajsa Nilsson
  • ”Äntligen”, säger flygplatsens vd Mari Torstensson. Foto: Kajsa Nilsson
  • Den 15 april lyfter det första planet med BMI Regional från Norrköping till München. Foto: Kajsa Nilsson
  • Norrköpings flygplats breddar med en regionallinje till tyska München. Foto: Kajsa Nilsson

Direkt till München från Norrköping

Den starka charterflygplatsen breddar med regionaltrafik till tyska München. För att göra satsningen möjlig har ägaren Norrköpings kommun stärkt flygplatsen med 25 miljoner kronor.

Från och med den 15 april kan man sex dagar i veckan ta flyget från Norrköping direkt till München och vidare ut i världen. Det är Lufthansas samarbetspartner BMI Regional som kommer att driva flyglinjen. I samarbetet blir det möjligt för passagerarna att checka in hela sin Lufthansa-resa hemma i Norrköping, oavsett slutdestination.

– Äntligen! Det här har vi jobbat med ganska länge. Nu har det jackat in, säger flygplats-vd:n Mari Torstensson med ett leende.

Femårigt avtal

Med tillskottet om 25 miljoner kronor kunde flygplatsbolaget skriva ett femårigt avtal med BMI Regional.

– Vi har en garanti att vi kör detta i åtminstone tre år, i praktiken fem. Det finns en avhoppsmöjlighet efter tre år, säger flygplatsbolagets ordförande Göran Färm och förklarar att det krävs en beläggning om 60-65 procent för att satsningen ska gå med vinst.

Man är medveten om att det antagligen inte kommer att bära sig ekonomiskt direkt men har bra erfarenhet av liknande förbindelse från Norrköping till München, också det ett Lufthansa-samarbete. Anledningen till att det sprack 2009 är för att Lufthansa sa upp avtalet med samarbetspartnern Cimber Air. Som bäst hade linjen en beläggning om cirka 70 procent.

Affärs- och turistlinje

Tanken är att locka både affärsresenärer och turister. Ett av de företag som kommer att utnyttja den nya flyglinjen är Siemens i Finspång. Siemens kommunikationsdirektör Mats Rosander förklarar att flyglinjen kommer att vara av stor betydelse för dem även om de inte kommer att använda den till alla resor. Att flyga från Arlanda kostar i tid och därför uppskattar de att kunna ta flyget från Norrköping.

– Ungefär hälften av våra anställda reser regelbundet. Man ska inte glömma bort att det också är många som kommit hit. Vi får årligen 16 000 besök till Siemens i Finspång och många av dem kommer fjärran ifrån, säger han.

Flygnav München

München har liksom Amsterdam och Köpenhamn många förbindelser ut i världen. Trots det kommer inte den nya flyglinjen konkurrera med KLM och SAS, hävdar Göran Färm.

– Det är inte i första hand tänkt att konkurrera med Linköping. Ambitionen är att ta resenärer från Arlanda, Skavsta och Bromma, säger han.

Flyglinje till München

En tur om dagen söndag-fredag

Startar den 15 april

BMI Regional flyger från Norrköping i samarbete med Lufthansa

Jet Embraer 145 med 49 säten, maxhastighet 835 km/h, maximal flyghöjd 11 278 meter