• Enrique Havskog har mångfaldig erfarenhet av säljarbetet. Foto: Tommy Pettersson
  • Enrique Havskog utanför butiken i Tornby. Foto: Tommy Pettersson
  • Coachning av säljteamet är centralt. Foto: Tommy Pettersson

Det viktiga mötet mellan säljare och kund

Alla svenskar känner väl till Media Markt som ett företag med låga priser inom hemelektronikbranschen. Företaget fortsätter att leverera förbättrade resultat, där såväl försäljning som intäkter ökade jämfört med föregående räkenskapsår och detta gör man i den stenhårda konkurrensen som finns inom elektronikbranschen.

Media Markt har 27 butiker i Sverige och satsningen på den svenska marknaden kvarstår. Media Markt planerar att öppna flera nya varuhus under åren 2016 och 2017. Dessutom genomförs nu ett omfattande arbete att digitalisera och modernisera bolaget för att vara en attraktiv hemelektronikåterförsäljare, i både varuhus och online.

Konsten att sälja

En som mer än andra kan beskriva vad det handlar om på fältet är Enrique Havskog som sedan en tid jobbar som företagssäljare i Linköping. När man träffar Enrique slås man av hans engagemang och hetta i det han gör och när han pratar fritt i sina kompetensområden. Men det finns också en känsla att här har vi en farsa till två pojkar om står stadigt på jorden med ett lagom stort självförtroende.

– Jag började 2016 på Media Markt efter att ha lämnat ISS. Det var en bemanningsfirma som kontaktade mig för att de sökte någon som skulle jobba med business to business verksamhet i Media Markt. Jag kände långt ifrån färdig på ISS som är ett fantastiskt företag på många sätt men efter att ha träffat varuhuschefen i Linköping och säljchefen i Stockholm kändes det helt rätt, berättar Enrique Havskog.

Kunden i fokus

Enrique har en lång och variationsrik erfarenhet inom försäljningsområdet. Listan på företag i hans karriär är ganska lång. Alltifrån Eniro, några besök i tidningsbranschen, ISS och så vidare inom både tjänsteförsäljning som varuförsäljning samt reklam,marknadsföring. 

Havskog bor nu i Ledberg i Linköping med sin familj och det blir ännu bättre när han berättar att han är djupt engagerad i Linköpingsfotbollen, AFK .

– I alla mina jobb inom försäljning har jag haft en röd tråd. Det gäller att lyssna på den som har behov, kundens behov och då handlar det inte att lura på någon det dyraste om inte behoven finns. Här kommer det viktigast som är att skapa et förtroende mellan försäljare och kund, säger Enrique Havskog.

Digitalisering

Under hösten 2015 introducerade Media Markt ett nytt digitalt prissättningssystem i form av digitala prisskyltar i utvalda varuhus runt om i landet. Nu kan företaget meddela att Media Markts kunder kommer att mötas av digitala prisskyltar i samtliga varuhus. Prisskyltarna kommer att följa den rörliga prissättningen inom e-handeln och synkronisera priser online och offline.

– Idag har vi en enorm konkurrens och prispress från internetförsäljningen men jag känner att om jag har väglett kunden till att köpa på rätt behov och nivå till ett billigare pris än vad man räknat med då är jag nöjjd som säljare, avslutar Enrique Havskog.

Fakta Media Markt:

Varumärket Media Markt ägs av Media-Saturn-Holding och man har mer än 600 butiker i 15 olika länder. År 2006 startade man den första Media Markt-butiken i Sverige och i Linköping öppnade man 2012.