• Markus Höglund är marknadschef på Vadstena Klosterhotel som har 32 rum i en byggnad från 1200-talet. En lockelse i sig. Foto: Leif Larsson
  • Här är ett mysigt krypin för hotellgästerna som vill ta en dryck i historisk miljö. Markus Höglund testar soffan. Foto: Leif Larsson

Det historiska lockar och spa på gång

Byggnaden som hotellet är inhyst i har anor från 1200-talet. – Här äter man frukost i kungasalen i Bjälboättens palats. Jag tror inte det finns något annat hotell i Sverige i en byggnad från 1200-talet, konstaterar Markus Höglund, marknadschef på Vadstena Klosterhotel.

Just det historiska lockar kunder till hotellet. Inte minst från andra länder.

– Norrmän gillar att bo på herrgårdar och slott i Sverige. Italienarna kommer för att heliga Birgitta verkade här i trakten och också bodde i Rom och är välkänd i Italien.

Till hotellet i Vadstena kommer man också för att konferera, njuta av en weekendtripp eller fira högtidsdagar.

– Vår starkaste säsong är sommaren, exempelvis så var beläggningen i juli 95 procent. Nu drar konferenserna i gång och vi ligger geografiskt bra till för det. Många kommer hit från Jönköping, Linköping, Norrköping och gäster från Stockholm och Göteborg brukar ofta mötas här, förtäljer marknadschefen.

27 000 för en natt

Högtider som firas, till exempel 75- eller 80-årsdagar, brukar samla tre eller fyra generationer. Då krävs att boendet räcker till.

– I klosterbyggnaden har vi 32 rum och totalt har hotellet 75 rum. Ofta är alla 75 bokade och ibland tvingas vi hyra in oss i andra boenden i staden, berättar marknadschefen.

En lite annorlunda boendemöjlighet är slottsvillan som kostar 27 000 kronor per natt att hyra.

– Det är sju dubbelrum och i priset ingår relax, drink, trerätters middag, frukost och det finns samlingsrum och bibliotek. Villan bokas ofta för privata fester, berättar Markus.

Kräftor är specialiteten

Som slutkläm på året så anordnar hotellet julbord och julfirande. Julbordet håller på i några veckor och julfirandet är ett paket som kan köpas.

– Det gäller 23-25 december och har blivit populärt på senare år. Det brukar vara fullt på hotellet. Vår specialitet är Vätternkräftor och kocken gör egna patéer och sillinläggningar, förtäljer Markus.

För att tillfredsställa ännu fler kunder så ska hotellet öppna spa-anläggning i en befintlig byggnad som ska byggas ut. Men när är ännu inte klart.

– Vi måste vänta på en arkeologisk utgrävning om det nu inte grävts där förut. Vi försöker kontrollera det. I oktober hoppas jag vi kan dra i gång. Det har varit stor efterfrågan på ett spa och det är därför vi skaffar det.

Vill ha offensiv satsning

Som de flesta andra branscher så har hotellen drabbats av lågkonjunkturen. Vadstenahotellet har dock inte gått bakåt men inte heller framåt.

– Ett företag måste öka hela tiden eftersom allt hela tiden kostar mer som el, personal och råvaror. Ökade myndighetskrav kostar också. Men vi satsar ändå mycket på marknadsföring. Vadstena har en stark attraktionskraft och det finns en enorm potential att öka besökarantalet i staden. Men då måste det till en offensiv satsning, inte som nu bara ha mottagande för turister, påpekar Markus Höglund.