Bussar för alla behov

Rejmes är en välkänd leverantör av personbilar och lastbilar. Man har även ett omfattande program för olika bussar. Stefan Sandberg jobbar på Rejmes i Norrköping och med just bussar utifrån kundens behov.

Rejmes har ett brett program av bussar som omfattar både stadsbussar, turistbussar, intercitybussar och så kallade lagerbussar.

Skräddarsytt

-Vi skräddarsyr alla våra bussar direkt utifrån kundens behov, berättar Stefan Sandberg som är den som jobbar med bussar i vår region. Just när vi pratar så befinner han sig i bilen och på väg till Säffle där de, än så länge, har viss del av produktionen. Han fortsätter.

-Våra kunder är alltifrån den lilla firman med kanske en eller två turistbussar till det stora trafikföretaget med en stor vagnpark. Kunden kommer med sina behov till oss och sedan tar våra konstruktörer över för att skräddarsy det aktuella fordonet och modellen. En buss kan kosta alltifrån två miljoner och uppåt, allt styrs ju av vad kunden vill ha.

Lugnt läge råder

Just nu är det lite stiltje på marknaden. Förra året låg den totala försäljningen i Sverige på, i runda tal, 1 500 fordon medan det i år handlar om en dryg halvering på kanske 700 bussar vilket självklart märks. Stefan Sandberg är ändå hoppfull inför framtiden och menar att svackan bara är tillfällig.

Bussar och miljö hör ihop som sill och nubbe. Bussen är ju även ett självklart val när det kommer till kollektivtrafik då den både är billig, säker och bra för miljön. Dock har Volvo lagt ner sin produktion av biogasbussar då man tror mera på laddningsbara hybridbussar.

Hybrider laddar om

-Sådana finns bland annat i Hammarbysjöstad i Stockholm och fungerar bra där. I varje ände av deras sträckning så finns det möjlighet att snabbladda bussen, vilket tar mellan sex och åtta minuter. Det är fullt tillräckligt för att den ska kunna åka motsatt sträcka tillbaka, förklarar Stefan Sandberg på Rejmes avslutningsvis.