• Johan Åberg kom på idén. I dag arbetar nio personer med att utveckla Briteback. Foto: Kajsa Nilsson
  • Med Briteback är det lätt att hålla koll på den interna kommunikationen på företaget. Foto: Kajsa Nilsson
  • Snart lanseras Briteback. Foto: Kajsa Nilsson

Briteback förenklar kommunikationen

Nu lanseras en ny kommunikationsplattform vars utveckling sker lokalt i Norrköping och Pronovahuset. Till våren öppnar företagets andra kontor, i New York. Norrköpingsbon Johan Åberg ligger bakom idén som samlar företags kommunikation och gör det enkelt att dela mejl med kollegorna.

Hans förhoppning är att Briteback, med namn ur frasen ”be right back” ska öppna upp för diskussion om policy för internkommunikation på företag.

– Vad sänder det ut för signaler om chefen mejlar sina kollegor mitt i natten? I Briteback finns en spärr som frågar om man verkligen vill skicka eller vänta till kontorstid. Vi kommer inte ge några färdiga kommunikationspolicys till företagen men vi delar med oss av riktlinjer baserade på forskning, berättar Johan Åberg som själv har bakgrund som lektor på Linköpings universitet.

Snart lansering

Entreprenören Per Nordling har gått in i företaget med erfarenheter och kapital och är ordförande i bolagsstyrelsen. Just nu arbetar nio personer med sista finjusteringarna innan det är dags att lansera produkten. Redan till våren öppnar Briteback sitt andra kontor, i New York.  Johan Åberg har appen installerad på sin smartphone. Han bläddrar bland mejlen i inkorgen och visar hur lätt man kan swipa in ett mejl i chattkonversationen med kollegorna. Där kan alla deltagare läsa mejlet och dessutom se vem som svarat på det. På så sätt är det lätt att spåra mejlväxlingen. Passande för nyanställda som kan hitta all gammal kommunikation i chatten och på så vis lättare sätta sig in i arbetet.

– Vi strukturerar upp det i team. Ett team kan vara en grupp som arbetar tillsammans, en avdelning eller ett projekt. I varje team delar man upp chatten i olika temabaserade diskussionskanaler. Som anställd är man inte med i alla team och alla kanaler, bara det som rör ens arbete. Man kan vara med i flera team. Jag har exempelvis ett team med min fru och min dotter där vi skriver inköpslistor och kommunicerar om skola och läxor, säger han.

På sikt ska man även kunna dra in andra flöden, exempelvis Facebook, Twitter och företagens egna ärendehanteringssystem. Till en början används Briteback för mejl, chatt, videosamtal och kalender. Appen har inget eget mejl- eller kalendersystem. Det importeras från användarens befintliga leverantör.

Vinner tid

Johan Åberg understryker att Briteback inte bara sparar tid för de anställda då de slipper leta efter information i flera kommunikationskanaler. Genom att samla allt på ett ställe och använda sig av ”busy mode” får medarbetarna lugn och ro och kan ägna sig åt sitt arbete med full fokus. Enligt en amerikansk studie som Johan Åberg tagit del av blir kontorsarbetare störda i snitt 74 gånger per dag av mejl och det tar 64 sekunder att ställa om efter avbrottet i arbetet. Nästan en och en halv timmes förlorad arbetstid varje dag som tack vare Briteback inte längre går till spillo.