• Renault Traffic är en populär modell för den stora såväl som den lilla företagaren. Foto: Tommy Pettersson
  • Här sitter Adam Palm i Renault kangool: Foto: Tommy Pettersson
  • Utbudet är stort hos Rejmes. Foto: Tommy Pettersson

Bilen för både stora och små

Att företag har olika behov och krav på sina bilar är inget nytt. Skillnaden är stor på hur en hantverkare vill utrusta sin bil och skiljer sig ganska avsevärt mot hur en fiskhandlare vill ha sin. Adam Palm på Rejmes i Linköping vet att berätta mer.

Att han en långsiktig relation samt att båda parter känner förtroende för varandra är viktigt, det återkommer Adam Palm som är säljare för transportbilar på Rejmes till flera gånger under vårt samtal. Han jobbar mest med Renault, ett märke som är på ständig frammarsch här i landet.

– Jag säljer transportbilar till både små, medelstora och stora företag. Det är kanske ett enmansföretag som har en bil och upp till företag som kanske har 300 fordon i sin vagnpark som jag har som kunder. För den lille förtagaren kanske bilen är viktig för att skapa en image eller även fungera som en annonspelare.

Bilen som arbetshäst

– Numera kan man för en ganska rimlig peng stripa bilen så att den får de färger och budskap man vill ha. Självklart är det något jag kan hjälpa till med, menar Adam Palm som när han får en ny kund läser in sig på företaget, försöker förstå hur de arbetar och vilka behov de kan ha.

– För de som kanske bara har en bil eller två blir den ju både personlig och kanske även förknippad med företaget medan den som har kanske ett hundratal fordon i sin vagnpark nog ser bilen enbart som ett arbetsredskap.

B-kort

Viktiga faktorer som spelar in när man väljer en företags och transportbil är att den är flexibel men frågan om vikt och att man ska kunna köra bilen men att vanligt B-körkort är av största betydelse. Här kommer Renaults modeller Kangoo och Traffic in som bra alternativ och det är även den som Adam Palm säljer mest av. Men även Master är en väldigt populär modell är han noga med att poängtera.

Framåt i Sverige

– Renault går ständigt framåt på transportbilsmarknaden här i Sverige även om märket är betydligt större ute i Europa. Här på hemmaplan är våra största konkurrenter VW och Mercedes, menar Adam Palm och forstätter med att berätta om hur de allt som oftast skräddarsyr de företagsbilar de säljer. Detta efter en kanske både lång och utvecklande dialog om hur just den företagaren eller företaget vill ha sin bil utrustad. Till sin hjälp med att inreda bilarna har de flera olika företag som är specialister på området.

Utvecklande

– Jag har bara jobbat som säljare av transportbilar i två och ett halvt år men det är nog det roligaste jag gjort. Man har väldigt tät och utvecklande kontakt med sina kunder och ofta så handlar det om att man har en relation med varandra då många företagare är ganska märkestrogna och vet vad de vill ha. Blir det sedan något fel så får man rätta till det så att alla blir nöjda, avslutar Adam Palm på Rejmes i Linköping.