• På Stortorget hölls en paneldebatt om framgång. Fr v Johan Edlund, Daniel Hallingström, Niels Nielsen, Ronny Mårtensson, Mattias Lundberg och Elin Hjulström. Foto: Lars-Göran Bexell
  • Näringslivscentrums vd Marianne Jansson. Foto: Lars-Göran Bexell
  • Toolbox vd Martin Lindqvist. Foto: Lars-Göran Bexell

Åtvidaberg visade upp sitt näringsliv

För en tid sedan visade Åtvidaberg upp nära på hela sitt batteri av näringsliv.

Allt från enmansföretagare till de stora drakarna slog upp sina portar för att visa allmänheten och kunder sina verksamheter.

– Det är helt fantastik och ett mycket bra initiativ. Det här måste vara Sveriges största mäs-sa till ytan. Det är riktigt häftigt, säger Martin Lindqvist, vd på Toolbox Sweden AB som var ett av de 80-talet företagen som i går hade öppet hus i Åtvidaberg.

Tillsammans med sin pappa och delägare Roger flyttade Martin Lindqvist företaget till Åtvidaberg för åtta år sedan.

Företaget är dock äldre än så, det startades av Roger Lindqvist för 30 år sedan utanför Alingsås.

Företagspark

Toolbox har i dag fem anställda och tillverkar verktyg till snickerier. Totalt förfogar företaget över 1 300 kvadratmeter stora lokaler i Facettens företagspark.

– Cirka 80 procent går på export och mest till USA, England och Tyskland.

I samma företagspark har Rodeco sitt stora lager.

Det mesta av tillverkningen som är i glasfiber sker fortfarande i Glysebo mellan Åtvidaberg och Kisa.

– Vi har lokaler i två skepp här i Åtvidaberg. I det ena skeppet har vi stora och små artiklar som går till IKEA:s lekrum världen över. IKEA är i dag vår största kund. I Glysebo tillverkas artiklarna och här i Åtvidaberg är det målning och en del snickerier som utförs. Vi gör badtillbehör till simhallar. Vi har en robot som fräser fram material, säger Mikael Swärd, produktionsledare på Rodeco.

Hela Åtvidaberg

Huvudarrangör för gårdagen som hade temat ”Åtvidaberg är Öppet” var Näringslivscentrum där Marianne Jansson är vd.

– Det är första gången som vi har en sådan här dag och genomslaget har varit enormt.

Funderingarna om att genomföra en dag när näringslivet i Åtvidaberg får visa upp sig började för två år sedan.

– Ja, det var en medlem i näringslivscentrum som hade varit på ett expo i Värnamo och tog med sig sina intryck till oss. Först funderar vi på att vi skulle ha en mindre mäs-sa, nej vi tog med hela Åtvidaberg, vilket vi beslutade om i november förra året och sedan dess har vi jobbat med arrangemanget.

För ett år sedan skickade Näringslivscentrum ut 720 inbjudningar till företagen i Åtvidaberg.

– Och i dag har vi 80 företag som visar sina verksamheter. Det är riktigt bra. Vi kunde ha tagit emot fler, men var tvungna att sätta stopp av praktiska skäl, säger Marianne Jansson.

– Dagen är ett bra sätt för att visa upp hur stort och bra näringsliv vi har här i Åtvidaberg. I år är det ett pilotår för mäss-an som vi kommer att utveckla och förfina och målet att vi kör om ett eller två år igen, säger Marianne Jansson.

Framgång

På Stortorget mitt i Åtvidabergs centrum hölls en paneldebatt med temat ”Framgång” och sparbankens vd, Ronny Mårtensson som moderator.

De de som deltog i panelen var verksjurist Elin Hjulström, docent Mattias Lundberg, musikproducent Niels Nielsen, ÅFF:s lagkapten Daniel Hallingström och vd Johan Edlund.

Mattias Lundberg menade att en framgångsfaktor är att man inte ska ha för tydliga mål i början av livet.

En stark drivkraft och att ha personalen med sig är viktigt, sa Johan Edlund.

Lite läskigt

Niels Nielsen ville bli lite mer framgångsrik och Daniel Hallingströms framgång på fotbollsplan beror på att han har haft och har roligt som spelare.

Elin Hjulström sa att hon har pluggat sig dit där hon är idag och att det är viktigt att hitta sin grej och det man tycker är lite läskigt det ska man våga göra.

”Helt fantastiskt och ett mycket bra initiativ”