• Andreea Bernicu.

Att vara eller icke vara digital

Det finns en vanlig missuppfattning när det gäller marknadsföringen via olika sociala medier. Att allt man behöver göra är att sätta igång med några digitala nätverk så kommer resultaten att börja rulla in.

Men det krävs betydlig mer än så, vilket jag tror många av er förstår. Eftersom verkligheten är denna: Om du vill förstärka ditt budskap genom sociala medier, behöver du mer än en önskan och en dröm. Du behöver en Plan.

– Ja, med stort P

Men var ska man börja? Ska man göra det på egen hand? Och när ska man börja? Och framförallt, varför ska man göra det?

Vi tar tag i en av senaste årets mest omtalade termer: SoLoMo: Social – Lokal – Mobil. Varför undrar du kanske? För att din målgrupp nuförtiden: handlar socialt, söker lokalt och gör allt på mobila enheter.

Att vara social innebär att engagera sig på sociala nätverk för att främja varumärket och att ha kontakt med målgruppen i realtid. Varför? För att öka kännedomen om varumärket, bygga förtroende, driva trafik till hemsidan och öka försäljningen. Att vara aktiv på de sociala medierna förbättrar bland annat kundnöjdheten och sist men inte minst, är det en fantastisk källa för att effektivt kunna marknadsföra sig.

Med andra ord, vi skapar relationer med nya kunder och stärker relationerna med befintliga kunder.

Tänk lokalt.

Ja, nationella varumärken har mer marknadsföring pengar att spendera än vad små och medelstora företag kanske har. Men konsumenter söker efter lokala företag som kan fixa deras problem och fylla deras behov här och nu.

Att investera i den Mobila anpassningen känns i dagsläget som en självklarhet. Du måste investera i en mobilanpassad webbplats för att göra det lättare för målgruppen att upptäcka ditt företag, dina produkter, dina tjänster. Ge dem vad de vill, när de vill, där de befinner sig!

Men, för att kunna hitta den rätta strategin för SoLoMo, bör du börja med en gedigen research och analys av målgruppen.

Andreea Bernicu