• Anders Værnéus, Rimforsa, är båtentusiast och i sitt företag Sjöexpress driver han spektakulära projekt för att levandegöra båthistorien. Här är han med båten Sindy som görs i ordning och ska köras av Anders i sommar. Foto: Leif Larsson

Anders skapar wow-känsla kring båtar

Båtvurmen föddes tidigt och Anders Værnéus har byggt upp ett ovanligt företag kring sitt intresse. – Jag marknadsför den klassiska båthobbyn och driver projekt som skapar wow runt båtar, berättar han.

Anders föddes 1972 i Stockholm och bor sedan 2005 i Rimforsa. Hans farfars far köpte en racerbåt 1921 och den fanns kvar för Anders att upptäcka och då väcktes hans intresse för båtar. Sedan 13-årsåldern har han forskat och läst om båtar, varv, konstruktörer, ja allt inom motorbåtssfären. Han ärvde det klassiska båtföretaget AB Sjöexpress 1997 och driver det sedan dess.

– Jag har Skandinaviens största arkiv om motorbåtshistoria; dokument, bilder och berättelser. Jag ger ut en egen tidning som heter Klassiska Båtar och har skrivit två böcker. Mycket av det jag producerar marknadsförs på nätet i mitt forum Swedish Classic Boats, med 2 650 medlemmar, upplyser Anders.

Dessutom förmedlar han klassiska båtar och tar sin an renoveringar som han har kompanjoner till.

– Jag gör lite grann med mina händer men min stora utväxling är inte att slipa utan att skriva och göra tidningar och böcker.

Spektakulära projekt

Den mest spektakulära delen i företaget är de projekt som Anders driver. Efter flera decenniers fascination för båtar så kan han historien, har kontakterna och kommer med idéerna. En av dem var att göra en replika på den stenrike finansmannen Ivar Kreugers racerbåt Svalan från 1928. Runt honom och hans båt skapade Anders intresse och hittade finansiärer till projektet som pågick 1995-2001.

– Beställaren använde båten i chartertrafik i Stockholm i ett par år, sedan hamnade den i Museihuset i Ljung i några år och är nu till salu, förtäljer Anders.

En annan båt som han drömde om att återskapa ritades i Sverige 1929 för att slå fartrekordet till sjöss, då 89 knop.

– För två år sedan var den nybyggda båten klar och sjösattes. Den är döpt till Sverige och har två V12-motorer på 1 300 hästar styck. Målet är att nå 100 knop, vi tar det i steg och har hittills varit uppe i 78 knop. Det är två privatpersoner som finansierar projektet, för dem är det en kul grej, redogör Anders.

Han berättar att man nu skickat en utmaning till dem som har originalbåten, med namnet Miss America VIII, som Sverige skulle tävlat mot 1929, och utmanat dem på ett race.

– Det är målet med hela projektet och de i USA tycker att det ska bli kul.

En annat båtprojekt har med USA och kung Carl XVI Gustaf att göra.

– Jag håller på med en 100-årsbok om Kungliga Motorbåtsklubben där kungen är högste beskyddare. Jag letar medel för att köpa en båt i USA som han hade när han träffade drottning Silvia. Boken lanseras på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars 2015 och förhoppningen är att kunna bjuda in kungen och då visa hans gamla båt, berättar Anders.

Kulturinsats

Båtentusiasten har ännu fler aktiviteter i sin arsenal. Ett exempel är evenemanget Fri Fart som funnits i tio år och som i år ägde rum i Kinda Kanal inne i Linköping.

– Det kom 50 båtar som paraderade och sedan körde fort i den andra riktningen. Det var en dundersuccé och vi återkommer nästa år.

Vad är så speciellt med båtar?

– Det roligaste är att det skapar sådan glädje. De har med sol, värme och vatten att göra. De kan även förverkliga människors drömmar. Man köper en båt på hösten, gör i ordning den under vintern och på våren står den vid bryggan. Det är en härlig känsla.

Att ha en unik träbåt ger ännu fler goda vibrationer.

– Ingen är avundsjuk om man har en träbåt, även om den är fin och dyr. I stället ses man som en kulturbärare och får beröm för sin kulturinsats. Och åker du i en träbåt så vinkar alla alltid till dig med öppen hand, aldrig med knuten näve, bedyrar Anders Værnéus.