• Calle Karlssons entreprenörstalang avspeglas i det faktum att hans speglar blivit en säljsuccé. Nu funderar han på vad nästa steg i verksamheten ska bli. Foto: Leif Larsson
  • Calle Karlsson, Söderköping, visar sitt spegelskåp som på kort tid blivit en storsäljare. 19-åringen har på ett drygt år sålt för 1,5 miljoner kronor. Foto: Leif Larsson
  • Inuti spegelskåpet kan man hänga ringar, halsband, örhängen och alla typer av smycken. Foto: Leif Larsson

Alla vill spegla sig

Han har inte fyllt 20 år än men driver redan ett framgångsrikt företag. – Jag trodde det skulle gå bra, men inte så här bra, säger Calle Karlsson, ägare till firman Speggi.

Calle Karlsson bor i Söderköping och har vuxit upp i entreprenörsanda. Hans pappa Patrik har alltid varit egen företagare.

– Det finns nog i generna hos mig och pappa har varit en inspiration. Jag har alltid velat bli egen företagare, konstaterar Calle.

Och han var fortfarande tonåring när han gjorde slag i saken. På hösten 2012 startade den då 18-årige Calle firman Speggi som säljer speglar som samtidigt är smyckesförvaring. En ovanlig produkt, rättuppstående, hög som en människa, med spegeldörr och med allehanda upphängningsanordningar och lådor inuti. Det hela började med att Patrik Karlsson, som har affärer i Kina, upptäckte speglarna hos en tillverkare där. Han föreslog sonen att börja sälja dem i Sverige. Calle tände på idén och i december 2012 kom den första ordern från en svensk kund.

– Speglarna skickas från Kina med båt till pappas lager i Tomelilla. Han köper in dem och jag köper partier av honom. Senast köpte jag 100 stycken, berättar Calle.

Sålt för 1,5 miljoner

Det har således gått bra för Calle att sälja sina speglar. Överraskande väl.

– Jag kände på mig att det skulle gå bra men vågade inget säga i förväg ifall det skulle gå illa. Men att det skulle gå så här bra trodde jag aldrig. På ett drygt år har omsättningen varit omkring 1,5 miljoner kronor, avslöjar den unge entreprenören.

Han marknadsförde sig på ett modernt och smart vis. Calle bad bloggare att ta med information om spegeln i utbyte mot att de fick en spegel.

– Det var ett effektivt sätt, mycket bättre och billigare än om jag annonserat. Det var en bra metod, i alla fall i början, för att få speglarna kända, påpekar Calle.

Kunderna finns på många håll i Sverige, flest i Stockholm. Försäljningen utförs i en smidig process.

– Varje kväll kollar jag på mejlen om det kommit in några beställningar och meddelar lagret om det nästa morgon. De skickar ut speglarna och när jag fått reda på att kunden fått sin vara så skickar jag fakturan. Från det att beställningen kommit in till att spegeln är levererad tar det omkring fem dagar, redogör Calle.

Funderar på framtiden

Ett tag hade Calle flera modeller av spegeln men det är en variant som slår allra bäst. Nu funderar han på nästa steg i företaget.

– Ska jag satsa på att bygga ut sortimentet eller satsa mer på att marknadsföra den spegel som säljer bäst? Jag vet inte än men har vissa planer. Jag är också sugen på att starta något mer, jag tänker inte leva på spegeln hela livet. Just nu behöver jag inte lägga så mycket tid på det och söker därför efter ett annat jobb också, påpekar han.

Att han framöver ska fortsätta att vara egen företagare är dock självklart.

– Det är skönt med friheten som egen och vill man tjäna mer så jobbar man mer.

På senare tid har försäljningen av speglarna gått ner en aning. Vilket har sina skäl. Calle har varit i USA i ett halvår och studerat affärer på college med hjälp av inkomster från firman.

– Jag har även planer på att söka in på en businesskurs på högskolan i Jönköping. Det blir i höst eller nästa vår, avrundar den 19-årige företagaren som redan lärt sig en hel del om affärer.