• Erik Alfredsson är vd på Alfredsson Transport i Norrköping. Företaget går i bräschen vad gäller teknik och miljö och satsar mycket för att utveckla sina fordon. Foto: Leif Larsson
  • Här är en av konceptbilarna hos Alfredsson Transport. Den till utseendet udda bilen är framtagen för att ha minsta möjliga luftmotstånd för att vara mer bränslesnål. Foto: Privat
  • Den stora konceptbilen hos företaget som är helt slät under för bästa luftsläpp. Foto: Privat.

Åkeri i bräschen för miljö och teknik

Hos åkeriet Alfredsson Transport AB i Norrköping går teknisk utveckling och idogt miljöarbete hand i hand. Det ger miljövänligare transporter och fördelar i en allt mer konkurrensutsatt bransch.

Företaget har också blivit prisat flera gånger för sina miljögärningar.

– Jag har länge pläderat för miljötänk och nu börjar allt fler kunder att efterfråga miljövänligare transporter. Många bolag har en miljöpolicy som de följer och det gynnar oss, klargör Erik Alfredsson, vd på företaget och hälftenägare tillsammans med brodern Magnus Alfredsson, ordförande i styrelsen. Erik Alfredssons miljö- och teknikintresse avspeglas i företaget. Det allra senaste är konceptbilar där man samarbetar med universitetet för att hitta lösningar vad gäller aerodynamik. Det är företagets minsta fordon, lastbilar på 3,5 ton, som det experimenteras mest med.

Aerodynamiken viktig

Man har även gjort det med en stor bil, men där är man mer begränsad med måtten på fordonen för att uppnå maximala resultat.

– Målet är att minska luftmotståndet så mycket som möjligt och aerodynamiken är väldigt viktig i det. Vi håller nu på med vår tredje konceptbil. Luftmotstånd finns inte bara framför bilen utan även som virvlar bakom. Vi vill får den luften att släppa och den kan styras bort med vingar. Konceptbilarna har också välvda tak för att minska luftmotståndet, berättar vd.

Minska bränsleförbrukningen

Redan för tio år sedan infördes ett system som också minskar bränsleförbrukningen. I systemet kontrolleras gas, broms, hastighet, tomgång och så kallad utrullning, som kan vara att inte gasa utan bara rulla i en backe. Chaufförerna coachas i hur man kör snålt.

– Alla våra 55 bilar har numera systemet och på tio år har bränsleförbrukningen gått ner med 19 procent. Allt beror inte bara på oss utan bilarna har också blivit bättre, förtäljer Erik Alfredsson. I december 2015 introducerades bränslet HVO 100 i företagets fordon.

– Det reducerar koldioxidutsläppen med 87 procent. Bränslet bygger på slakteriavfall och bröd och vi kör på högsta kvaliteten som är fri från palmolja, upplyser Erik Alfredsson. Insatserna för miljön har gett företaget flera priser.

– Vi utsågs 2010 till Sveriges bästa åkeri av vår branschorganisation och samma år fick vi Trafikverkets miljöpris i konkurrens med andra i flyg-, båt-, tåg- och bilbranschen. Förra året fick vi Norrköpings miljönätverkspris. Priserna är för vårt innovationstänk och arbete med personal och miljö, berättar vd. Alfredsson Transport har flera olika fordonstyper för sin frakt. Den minsta lastbilen är på 3,5 ton och tar 850 kilo gods. Den största är 25,25 meter lång, lastbil och släp, och kan lasta 42 ton. I stadsmiljö används 30 bilar medan övriga 25 rullar på landsväg.

– Bilarna på landsväg rullar 5 000 mil i veckan, påpekar vd och ger därmed en bild av fraktverksamhetens storlek. Transporterna sker kontinuerligt i Sverige, sydöstra Norge och norra Tyskland. Företaget har omkring 100 anställda i koncernen, varav 75 i Norrköping. Företaget sysslar även med tredjepartslogistik och lagerför åt stora kunder. Till detta har man 35 000 kvadratmeter yta i Norrköping. Bröderna är tredje generationen som driver företaget. Farfar Ingvar startade verksamheten 1937 och nästa år är det 80-årsjubileum.

– Företaget har haft samma namn hela tiden förutom att farfars initial i förnamnet var med från början men det tog vi bort för några år sedan, avrundar Erik Alfredsson.