• Här startar man. Foto: Stefan Hedström
  • Här går man i mål. Foto: Stefan Hedström

30 bilfria mil

Säkerheten främst. Så resoneras det när man pratar om Vätternrundan och säkerheten kring den.

Det är ett krävande och gediget arbete att se till att det inte händer några olyckor runt den 30 mil långa banan. Det gäller både för dem som cyklar och dem som finns runt om eller rent av på banan.

– Utmaningen ligger i att det inte är vår mark man åker på utan att den tillhör någon annan, berättar Eva – Lena Frick, vd för Vätterrundan och fortsätter.

Säkerheten först

 – Vi har alltid satt säkerheten främst och genom åren har det inträffat förbluffande få rena olyckor under de 47 år som Vätterundan funnits.

1975 skedde en dödsolycka då en bilist körde på en cyklist bakifrån. 1999 blev fyra bilister påköra av en bil men utan att det blev några större skador.  2001 skedde en olycka vid Omberg till följd av trötthet. 2002 inträffade två dödsfall då en bilförare som cyklat somnade vid ratten och körde in i buss vilket medförde att två personer omkom. 2003 skedde ytterligare en dödsolycka då en man somnade vid Stora Forsa och omkom. Dessutom skadades fyra personer allvarligt.

Inga allvarliga olyckor

Men sedan dess har det inte skett några allvarligare olyckor. Att det sedan sker tillbud på grund av sjukdom eller en hjärtattack kan man ju inte lasta själva Vätternrundan för. Men olyckstillbuden är få och särskilt då med tanke på att drygt 500 000 personer cyklat det stora motionsloppet sedan starten 1966.

– I år ska vi försöka prova en ny grej och det är att ha två bilfria vägsträckor. Dels är det vägen mellan Gränna och Ödeshög, den som är turistväg och sedan en kortare sträcka vid Hjo. Vi har informerat de boende vid de aktuella sträckorna och även haft ett par möten på Gyllene Uttern där det var bara positiva miner hela vägen, fortsätter Eva – Lena Frick.

Två bilfria sträckor

I grunden handlar dessa två bilfria sträckor om ett projekt som Östsam håller i och som handlar om 30 bilfria mil runt Vättern. Det var Vätterundan som kom med förslaget men det är Östsam som driver det. I korthet handlar det om att skapa en sammanhängande och bilfri cykelväg runt Vättern. Just nu börjar man lite försiktigt med att prova tanken under årets runda om alla inblandade säger ja till det. Just nu verkar det gå i lås även om Trafikverket, som ju äger vägarna, är något avvaktande.

 – Det handlar inte om att stänga av vägen en hel vecka utan bara under några timmar mellan fredagen och lördagen och då få självklart de som bor i området åka där medan andra ombeds ta en annan väg. Vi får hoppas, för allas bästa, att vår idé går i lås, avslutar Eva – Lena Frick.